• Menu
  • Menu
tuktukrental-sri-lanka

Reizen door Sri Lanka met een tuktuk (met korting!)

Reizen door Sri Lanka met een tuktuk: een mega groot avontuur dat je nooit meer vergeet. Toen we vertelden dat we naar Sri Lanka gingen, kregen we vaak de vraag hoe we gingen rondreizen. “Maken jullie een georganiseerde rondreis?” en “Reizen jullie dan rond met een auto met chauffeur?” zijn veelgehoorde vragen. Maar nee, niets van dat alles. We huurden een tuktuk in Sri Lanka en reisden het hele eiland over. In 19 dagen legden wij 1200 kilometer af. Wat een avontuur! In deze blog lees je alles over de do’s en dont’s bij het huren van een tuktuk.

→ Lees ook: De leukste accommodaties en eetplekjes op Sri Lanka

[toc]

tuktukrental-sri-lanka

Waarom reizen met een tuktuk?

Op reis vinden we het fijn om volledige vrijheid te hebben. Daarom huurden we in Zuid-Afrika een auto waarmee we zelf door het Krugerpark reden en huurden we in Indonesië en Thailand regelmatig een scooter waarmee we konden gaan en staan waar we wilden. Je kan vertrekken wanneer je wilt, stoppen waar je wilt, rijden waarheen je wilt en je bent gewoon vrij. Dat is fijn! En daarom kozen we ervoor om een roadtrip door Sri Lanka te maken met een tuktuk. Want wat is nu leuker dan roadtrippen in Sri Lanka met een tuktuk?

De iconische tuktuk rijdt niet veel harder dan 50 kilometer per uur (overigens is de maximum toegestane snelheid voor tuktuks 40 km per uur), maar dit is, vooral als je voor het eerst in een tuktuk rijdt én voor het eerst door het chaotische verkeer van Sri Lanka rijdt, echt snel genoeg.

We believe the best way to travel anywhere in the world is like a local, and that the best and most fulfilling memories start with you choosing your own adventure.

Tuktukrental.com

Je ‘tukt’ rustig langs het Sri Lankaanse landschap, wijkt af van de drukke wegen waar je maar wilt. Ook kom je met je tuktuk op plekken waar geen toeristen zijn en waar je het authentieke Sri Lanka ervaart. Een echt avontuur. Volgens ons is er dan ook geen leukere en originelere manier om het eiland te verkennen dan met een tuktuk.

Waarom een tuktuk huren bij TukTuk Rental?

Sri Lanka telt zo’n 1,5 miljoen tuktuks. Ongeveer 70% van de tuktuks in Sri Lanka zijn eigendom van inwoners met een laag inkomen, terwijl een nieuwe tuktuk zo’n $5.000 kost. TukTuk Rental verhuurt tuktuks van Sri Lankaanse eigenaren aan reizigers die Sri Lanka op een originele manier willen beleven, waardoor zij de eigenaren helpen aan extra inkomen. Wij waren heel tevreden over de wijze waarop alles was georganiseerd bij Tuktukrental en hoe makkelijk de communicatie verliep (gewoon via de mail of whatsapp). Onze tuktuk was goed onderhouden en betrouwbaar. Wij hebben geen enkele keer problemen gehad met de tuktuk, maar was dat wel het geval dan zou TukTuk Rental 24/7 bereikbaar zijn geweest. De verzekering leek goed geregeld te zijn, vooraf kregen we een rijles en kosten voor reparaties (door slijtage) werden indien nodig vergoed.

Wat heb je nodig om een tuktuk te mogen besturen?

Om een tuktuk te mogen besturen in Sri Lanka moet je in het bezit zijn van een rijbewijs B en moet je een internationaal rijbewijs hebben (te verkrijgen bij de ANWB). Wanneer je deze binnen hebt, kun je via TukTuk Rental een online formulier invullen. De organisatie van TukTuk Rental zorgt er vervolgens voor dat er een Sri Lankaans rijbewijs voor je wordt geregeld die klaar ligt zodra jij aankomt in Sri Lanka (een internationaal rijbewijs is hier dus niet genoeg). Ook de verzekering wordt geregeld via TukTuk Rental. Je hoeft je daardoor niet druk te maken of de tuktuk verzekerd is. Daarnaast is het natuurlijk altijd slim om een (doorlopende) reisverzekering af te sluiten.

Hoe bestuur je een tuktuk?

Op de eerste dag dat je je tuktuk huurt, krijg je rijles in de tuktuk van een lokale instructeur, waarna je je Sri Lankaanse rijbewijs overhandigd krijgt (dat is natuurlijk wel een bijzonder moment!) Wij kozen ervoor om de tuktuk op te halen in de buurt van het vliegveld van Colombo (het hoofdkantoor zit namelijk in het zuiden van Colombo, wat nog een behoorlijk eind rijden is). Hiervoor betaalden wij $10 extra. Ideaal, want na onze rijles waren we binnen een halfuur in ons hotel in Negombo.

Wij hadden allebei nog nooit eerder in een tuktuk gereden. Stefan heeft wel een motorrijbewijs en is ook gewend aan rijden op een schakelbrommer, wat het tuktuk avontuur voor hem iets makkelijker maakte. Maar ook mij lukte het! In het begin is het even wennen, je schakelt namelijk met je linkerhand, geeft gas met je rechterhand en remt (net als in de auto) met je rechtervoet. Vooral het schakelen is in het begin even lastig. Maar je zult al snel merken dat je zo wegrijdt met de tuktuk. Na verloop van tijd gaat het schakelen steeds makkelijker en al snel rijd je als een local tussen het verkeer.

Hoe is het verkeer in Sri Lanka?

Eerlijk? In het begin vond ik het doodeng om in onze tuktuk, waar ik net een rijles van een uur in had gehad, door het Sri Lankaanse verkeer te rijden. Het was natuurlijk even acclimatiseren vergeleken met het koude weer in Nederland, maar het zweet op mijn rug had niet enkel te maken met de hitte. Langzaamaan wenden we aan de tuktuk én het verkeer en na enige tijd zoefden we door het verkeer als de locals.

Wat zijn de verkeersregels?

Het verkeer lijkt in het begin een grote chaos, toch lijkt er een bepaalde logica in te zitten:

  1. In Sri Lanka rijd je links. Wanneer je inhaalt, haal je het voertuig voor je via de rechterzijde in, waarna je weer zover mogelijk links gaat rijden.
  2. De maximaal toegestane snelheid met een tuktuk is 40 kilometer per uur.
  3. Hoe groter en zwaarder het voertuig, hoe meer deze te zeggen heeft op de weg. Als tuktuk chauffeur word van je verwacht dat je uitwijkt voor grotere voertuigen (met name voor bussen en vrachtwagens). Het is regelmatig voorgekomen dat wij de berm in moesten, omdat er aan beide kanten van de weg werd ingehaald door grotere voertuigen.
  4. Kijk dus goed in je zijspiegel(s) om te zien of je wordt ingehaald. Is dit het geval, dan kun je er, helemaal wanneer het druk is, vanuit gaan dat de bus of vrachtwagen die je inhaalt je hierna ‘afsnijdt’ omdat aan de andere kant van de weg ook iemand inhaalt. Anticiperen op het verkeer door af en toe gas los te laten is hier echt nodig.
  5. Een tuktuk kan niet hard remmen en ondanks dat je ‘maar’ 40 kilometer per uur rijdt, is het verstandig voldoende afstand tot je voorligger te bewaren.
  6. Ondanks dat er geen strakke verkeersregels lijken te zijn, gaat verkeer op de doorgaande weg over het algemeen voor. Invoegend verkeer geeft het doorgaande verkeer voorrang. Althans, over het algemeen. Wees altijd voorbereid op plotseling invoegende weggebruikers.
  7. Toeter om te laten weten dat je eraan komt of dat je iemand inhaalt. Toeter liever een keer te vaak dan te weinig.

Net als in alle andere landen heb je in Sri Lanka goede en minder goede chauffeurs. Chauffeurs halen soms in op plekken waarvan je echt niet verwacht dat het mogelijk is, zoals in scherpe bochten waar de weg voor je niet te overzien is. Rijd dus rustig en neem geen onnodige risico’s.

kandy-sri-lanka

Hoe zijn de wegen in Sri Lanka?

De wegen in Sri Lanka zijn onder te verdelen in E-, A-, B- en overige wegen. De E-weg is een tolweg, waar de tuktuk niet op toegestaan is. Dit is bijvoorbeeld het geval op de Southern Expressway van Colombo naar Galle. De meeste A- en B-wegen zijn in goede staat. De wat landelijkere weggetjes zijn vaak minder goed onderhouden, hier vind je meer ‘pot holes’ en je doet er dan ook goed aan hier vaart te minderen en goed op te letten.

Wat als het regent?

Dan rol je gewoon de regenschermen aan de zijkanten van de tuktuk naar beneden en rits je deze vast. Ideaal wanneer het hard waait en regent, want je blijft lekker droog. Wij hebben gelukkig alleen regen gehad toen wij van Nuwara Eliya naar Ella reden, want erg fijn rijdt het niet. De ruitenwissertjes gaan hard tekeer, maar erg veel zicht heb je niet.

Is het veilig om met een tuktuk rond te reizen?

Wij hebben ons heel veilig gevoeld in onze tuktuk in Sri Lanka. Sterker nog, iedereen is ontzettend aardig, zwaait naar je en lijkt het alleen maar leuk te vinden dat je als toerist in een tuktuk rondreist. Vooral als vrouw heb je bekijks, want een tuktuk die bestuurt wordt door een vrouw kom je eigenlijk bijna niet tegen. We hebben wel verhalen gehoord over tuktuk reizigers die werden staande gehouden door politie en een boete moesten betalen voor een feit dat ze niet hadden begaan (zoals het inhalen van een voertuig vlak voor een zebrapad). Maar wij zijn geen enkele keer staande gehouden.

Door TukTuk Rental wordt rijden in het donker afgeraden, omdat er regelmatig zonder licht en/of met alcohol op wordt gereden in Sri Lanka. Daarnaast is het in sommige gebieden mogelijk dat je in het donker op olifanten stuit. Dit kan overdag ook gebeuren (haal nooit een olifant in en blijf op afstand!) maar ‘s nachts is dit extra gevaarlijk. Wij probeerden met de tuktuk altijd terug te zijn bij de accommodatie wanneer het ging schemeren.

Hoeveel kost brandstof voor de tuktuk?

In een tuktuk gaat benzine met octaangehalte van (minimaal) 92. Wij hebben de tank nooit helemaal leeg gereden en weten dus ook niet hoeveel een volle tank kost. Maar meestal verbruikten we een liter benzine per 25 of 30 kilometer die we aflegden. Een liter benzine kostte ongeveer 135 roepie. Dit is nog geen €0,70 per liter, brandstof is dus erg goedkoop in Sri Lanka! We hebben in totaal 1200 kilometer gereden, wat ons aan brandstof zo’n €30 heeft gekost. Wanneer je bij een tank komt, vraag je de tankbediende gewoon of hij de tank volgooit. Appeltje eitje!

Hoe moet je de tuktuk onderhouden onderweg?

Veel onderhoud heeft de tuktuk onderweg niet nodig. Wel moet je elke dag voor je gaat rijden even controleren of het oliepeil nog hoog genoeg is en is het na 1.000 km tijd ‘to grease the tuktuk’. Dit betekent dat je naar een garage moet waar ze alle draaiende en bewegende delen invetten. Dit kost je 400-500 Sri Lankaanse roepie (zo’n €2 tot €2,50).

Hoeveel personen passen in een tuktuk?

Er passen drie personen in één tuktuk: één chauffeur voorin en twee personen op het bankje achterin. Daarnaast is achter het bankje ruimte voor twee grote backpacks en een kleine rugtas. Wij reisden met zijn tweeën en dat was heel goed te doen! Wel zijn wij allebei redelijk lang, we zijn tenslotte Nederlanders, wat ervoor zorgde dat vooral Stefan ietwat gebukt achter het stuur zat. Regelmatig een stop inlassen en afwisselen was dus ook een goed idee.

tuktukrental-sri-lanka

Wat kost het huren van een tuktuk?

Wij betaalden voor de huur van de tuktuk bij TukTuk Rental voor twintig dagen $470 + een borg van $150 die we na het inleveren weer terug ontvingen. Het bedrag van $470 bestond uit:

  • de huur van twintig dagen tuktuk voor $380;
  • een pick-up fee van $10 (omdat wij de tuktuk vlakbij het vliegveld ophaalden en niet bij het hoofdkantoor in Mount Livinia)
  • en twee keer een Sri Lankaans rijbewijs ter waarde van $40, dus $80 in totaal.

Daarnaast waren we zo’n €30 kwijt aan brandstof en €2 aan het invetten van de tuktuk. Dit komt in totaal neer op zo’n €448 voor 20 dagen. (Uiteindelijk hebben we overigens 19 dagen gebruik gemaakt van de tuktuk omdat we hem een dag eerder al inleverden bij het hoofdkantoor in Mount Livinia).

Wil jij ook een tuktuk huren in Sri Lanka?

Je kunt een tuktuk reserveren voor de periode die jij wilt via de website van TukTuk Rental. Gebruik je de kortingscode WHERESHEGOES tijdens je boeking, dan ontvang je een korting van 5%.

Kirsten

Mijn naam is Kirsten en ik ben het gezicht achter het Nederlandse reisblog Where She Goes. Dol op reizen, fotografie, natuur, kamperen en bijzondere slaapplekjes. Via woord en beeld hoop ik jou te inspireren op ontdekkingstocht te gaan. Er is zoveel moois te zien, zoveel leuke manieren om de wereld te ontdekken en zoveel om van te genieten.

View stories

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

6 comments