Overijsselse-Vechtdal

Jaaroverzicht 2020: Mijn (en jullie) favoriete reizen

Tijd voor een jaaroverzicht en een terugblik op mijn (en jullie) favoriete reizen afgelopen jaar, want het jaar 2020 is alweer ten einde. Maar voor we het gaan hebben over alle plannen, ideeën en toffe dingen die er hopelijk aan gaan komen is het goed én leuk om even terug te blikken op alle memorabele momenten van het afgelopen jaar. Een jaar waarin we, ondanks Corona en de nodige maatregelen, toch heel veel gezien hebben. Veel lokale reizen, binnen Nederland, waarbij we de mooiste plekjes hebben ontdekt. Maar ook een aantal buitenlandse reizen.

Een jaar met dieptepunten, waarin we hard herinnerd werden aan het feit dat de gezondheid van jezelf en je naasten het allerbelangrijkste is. Maar ook een jaar met veel lichtpuntjes en zelfs hoogtepunten. Ik neem je mee in het jaaroverzicht van 2020 naar mijn (en jullie) favoriete reizen.

[toc]

Where She Goes in 2020

Mijn grootste passies? Reizen, fotografie en schrijven. Wat ontstaat als je deze drie passies met elkaar combineert? Een reisblog uiteraard. In januari 2020 werd ‘Where She Goes‘ geboren en creëerde ik de website www.whereshegoes.nl. Een Nederlands reisblog voor reizigers die van natuur én avontuur houden en net als ik dolblij worden van bijzondere slaapplekjes. We zijn inmiddels een jaar én heel wat leuke reizen in binnen- en buitenland met bijbehorende artikelen verder.

Natuurlijk heeft Corona heel wat leuke ideeën die ik voor Where She Goes had omver geschopt. Dit zal voor elke reisjunkie gelden. Maar tegelijkertijd ontstonden er prachtige samenwerkingen en ontdekte ik plekjes in Nederland waar ik nog niet eerder was geweest.

Favoriete reizen

In 2020 bezochten wij ontzettend veel plekjes in Nederland, maar ook gingen we tweemaal naar het buitenland. Wat mijn favoriete reizen en reisjes waren in 2020?

Favoriet 1 – Sri Lanka

In februari, toen Corona nog voelde als een ver-van-onze-bed-show, reisden we af naar Sri Lanka. Een reis die ik al een aantal maanden aan het voorbereiden was. We gingen namelijk niet zomaar backpacken en lieten ons ook niet rondrijden in een auto door een chauffeur (wat wel echt een hele handige manier van reizen is in Sri Lanka trouwens), maar reisden rond met een tuktuk. Met de tuktuk legden we, toen we ons Sri Lankaanse rijbewijs eenmaal in the pocket hadden, 1200 km af in 19 dagen. Wat een avontuur!

Waar ik de eerste kilometers op de Sri Lankaanse wegen aflegde met klotsende oksels van het angstzweet, reed ik op het einde van ons reis rond in de tuktuk als een local (wel veilig uiteraard). Absoluut één van de hoogtepunten van onze reis door Sri Lanka.

We aten de lekkerste gerechten, sliepen in de meest fantastische accommodaties en leerden surfen in Weligama, maar zagen ook een andere kant van Sri Lanka. Een kant waarvan ik ben geschrokken en die me is bijgebleven. Het eiland heeft namelijk ontzettend veel straathonden. De condities waarin veel van de straathonden verkeerden, braken mijn hart elke keer weer. Gelukkig is er dan een organisatie als Animal SOS Sri Lanka, die op het moment van schrijven zo’n 1.800 (!) (straat)honden opvangt en verzorgt. We bezochten niet alleen deze geweldige dierenopvang, maar ook het olifantenweeshuis en het Olifant Ziekenhuis. Nog zo’n plek waarvan ik zo blij ben dat ze bestaan.

tuktukrental-sri-lanka

Favoriet 2 – De Veluwe

Wat hebben wij het afgelopen jaar veel ritjes richting de Veluwe gemaakt. In de zomer, de herfst en in de winter. En elke keer verrast dit gebied me weer. De weidsheid, de bossen, de prachtige natuur en de wilde dieren. Ik vind het er echt prachtig. Geef mij een huisje middenin het bos op de Veluwe en ik blijf er voor altijd. Ok, misschien maak ik af en toe een reisje. 😉

Wat we allemaal deden op de Veluwe? We zoefden in de zomer met een elektrische Vespa over de heide, spotten wilde dieren bij één van de wildschermen, reden in een Mini Cooper (met burberry print!) de herfstige bossen in en gingen offroad in een stoere Land Rover. We sliepen in een Yurt middenin de natuur, in een Bush Pod (met buitendouche!) aan de rand van NP Veluwezoom en in een Wikkelhouse bij Stayokay Apeldoorn.

Slapen-in-het-bos-Veluwe
Elektrische-Vespa-Veluwe-Vespa-Tours

Favoriet 3 – Texel

Weet je nog hoe mooi het weer was in het voorjaar en in het begin van de zomer? Wat heb ik genoten van de zon zeg. Toen we in juni een lang weekend naar Texel gingen (het buitenland was toen even geen optie), begonnen we met regen. Maar uiteindelijk hebben we heerlijke dagen geluierd op het strand, gewandeld door de Slufter en kilometers en kilometers gefietst. Wat is Texel toch een heerlijk eiland. Komend jaar staat er in ieder geval een ander Waddeneiland op het programma, namelijk Terschelling!

Favoriete-reizen-jaaroverzicht-Texel

Favoriet 4 – Zuid-Tirol, Italië

In september waren de coronabesmettingen zodanig gedaald dat we richting Italië konden rijden! De tent in de auto, samen met alle andere kampeerspullen en daar gingen we. Eindelijk weer richting het buitenland. Onze eerste (en meteen ook de allermooiste) stop was in Zuid-Tirol. In de zomer is de Alpe di Siusi (in het Duits Seiser Alm genoemd) in Zuid-Tirol namelijk hét paradijs voor wandelaars, mountainbikers, koeien en paarden. Nou, dat hebben we geweten. Wat een fantastische uitzichten. Als het weer kan gaan wij snel weer eens terug, want wat waren wij onder de indruk van deze regio.

Dolomieten-Seiser-Alm

Favoriete accommodaties

Afgelopen jaar hebben we op heel wat prachtige plekjes mogen overnachten. Op campings, in guesthouses en in bijzondere accommodaties. Dit waren mijn persoonlijke favorieten:

Overijsselse-Vechtdal
Natuurcamping de Roos, Vechtdal.
Treehouse-Goldsworthy-Achterhoek-boomhut
Treehouse Goldsworthy, Achterhoek.
accommodaties-deep-blue-matara-sri-lanka
Deel Blue, Matara in Sri Lanka

Favoriete foto’s

Ik heb nog nooit zoveel foto’s gemaakt in een jaar als in 2020. Heel bijzonder als je kijkt naar de hoeveelheid tijd die ik in huis en in de tuin heb doorgebracht. Mijn favoriete foto kiezen is dan ook niet een eenvoudig klusje. Laten we het gewoon houden op twee favoriete foto’s? 😉

Hurulu-eco-park
Moeder en baby olifant in het Hurulu Eco Park in Sri Lanka.

Alpe di Siusi / Seiser Alm - Zuid-Tirol
De Seiser Alm in Zuid-Tirol.

Favoriete natuur

Net als de meeste Nederlanders heb ik afgelopen jaar ontzettend veel tijd doorgebracht in de natuur. Wandelend, zonnebadend, picknickend en rondtoerend in of op een of ander tof vervoersmiddel. Maar wat waren nou mijn favoriete plekken en momenten in de natuur?

Favoriet 1 – De bossen in Zuidoost-Friesland

Samen met collega en vriendin Karin heb ik ontzettend veel gepicknickt in deze omgeving. We haalden bijna wekelijks een lunch af bij één van onze favoriete eetplekjes en aten dit lekkers vervolgens op op ons picknickkleed of op één van de bankjes bij Speelbos Sparjebird, in de Beetsterzwaagse Bossen of bij Oranjewoud.

Favoriet 2 – De Slufter op Texel

Het bekendste natuurgebied van Texel en wat mij betreft ook één van de mooisten; de Slufter. Een grote kweldervlakte aan de Noordzee, die wanneer het vanuit het noordwesten stormt, onderloopt. Daarom groeien hier alleen planten die zout water kunnen verdragen.

Favoriete-reizen-jaaroverzicht-Texel

Favoriet 3 – Ella Rock in Sri Lanka

Ella Rock beklimmen was één van de dingen die we graag wilden doen in Sri Lanka. Via het treinspoor en door theeplantages wandelden we een eind om vervolgens te beginnen aan de klim. Het eerste stuk van de klim was goed te doen, maar hoe dichter we bij de top kwamen, hoe lastiger en zwaarder de klim werd. Een boel gesteun en gepuf natuurlijk, maar uiteindelijk bereikten we dan toch de top hoor. Wat een uitzicht. We hadden geluk, want op weg naar beneden wandelden we tussen de laaghangende wolken. Net op tijd!

Ella-rock-sri-lanka

Favoriet 4 – Lemelerberg

De reden dat wij perse in augustus naar het Vechtdal wilden? De bloeiende heide uiteraard! Want hiervoor hoef je echt niet alleen naar de Veluwe of naar Drenthe. We parkeerden bij natuurcamping de Lemeler Esch en liepen over de camping naar het startpunt van de Bergenroute (een route van 12 km door bos en over hei), waarna we de blauwe paaltjes volgden richting de Lemelerberg. En wauw, dit stelde niet teleur, want wat een boel paarse heide en wat een geweldige uitzichten.

Vechtdal-leukste

Favoriete blogposts

De top 5 best gelezen artikelen op Where She Goes bestaat enkel uit artikelen over Nederland. Niet heel verrassend in dit jaar waarin we maar weinig naar het buitenland konden reizen en waarin ik zelf ook veel schreef over Nederlandse bestemmingen. En blijkbaar waren jullie net als ik ook op zoek naar leuke uitstapjes én bijzondere overnachtingen in Nederland. Ik ben erg benieuwd hoe deze top 5 er volgend jaar uitziet!

1. Bijzonder overnachten op de Veluwe in een Wikkelhouse
  2. 14 Nederlandse reisbloggers over de mooiste plekjes van Nederland
  3. Overnachten bij BoerenBed Hoeve Meijer
  4. 8x het leukste van het Overijsselse Vechtdal
  5. Varen in Giethoorn met een eikenhouten punter
Fluisterboot-Overijssel

Prachtige samenwerkingen

In het jaar 2020 ontstonden er ook hele mooie samenwerkingen tussen Where She Goes en een heel aantal inspirerende ondernemers. Iets waar ik erg dankbaar voor ben. Het is ontzettend leuk om samen te kunnen werken met andere enthousiastelingen en natuurliefhebbers in de reis- en recreatiebranche en elkaar zo te kunnen versterken. Hierbij een aantal voorbeelden van erg leuke inspirerende samenwerkingen in 2020:

The Yurt Project

Een hele leuke samenwerking vond ik de samenwerking met Hanna van The Yurt Project, die zelf de Gers (waarin je op de Veluwe kunt slapen) in Ulaanbaatar in Mongolië heeft opgehaald via de Transsiberië Express. Met een deel van de opbrengst helpt Hanna mensen in Mongolië om het nomadische leven te kunnen blijven leven.

Van Het Pad

Ook ontstond er een samenwerking tussen Where She Goes en Van Het Pad. Kees, ondernemer en oprichter van Van Het Pad, heeft een ontzettend grote passie voor 4×4 rijden, avontuur én wildkamperen. Hij stuurde ons een dag van het pad op de Veluwe in een Land Rover Discovery. En reken maar dat deze dag tot in de puntjes verzorgd was!

Het Land van Cuijk

Op uitnodiging van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Land van Cuijk ontdekten we eind van de zomer het Land van Cuijk in Brabant. Vanaf de elektrische fiets én vanuit een klassieke rode Fiat 500 van Oldtimerverhuur Mill. Erg mooi om te zien hoe in het Land van Cuijk wordt samengewerkt tussen lokale ondernemers en het RBT om de regio (nog beter) op de kaart te zetten. Van B&B tot ijssalon en van autoverhuur tot restaurant.

SUP AWAY Heerenveen

En laten we niet vergeten dat ik dit jaar met dank aan Frieda van SUP AWAY Heerenveen heb leren suppen. Daar gingen we, door de grachten van Heerenveen. En terwijl ik mijn sup-kloffie denk ik pas in de lente of zomer weer uit de kast haal, gaat Frieda in de winter gewoon door met suppen. Niet alleen voor de leuk, maar ook om zwerfafval uit het water te halen.

Heilige Nachten

Een initiatief dat ik echt prachtig vind, is het concept van Heilige Nachten. Sanne en Jennemie, de oprichters van Heilige Nachten, hebben het mogelijk gemaakt om te overnachten op wel héél bijzondere locaties, namelijk in historische kerken in Nederland. Kerkgebouwen komen meer en meer leeg te staan doordat kerken minder goed worden bezocht. Heilige Nachten biedt overnachtingen aan in zowel leegstaande kerken als in kerken die nog in (deels) in gebruik zijn, waardoor deze gebouwen kunnen blijven bestaan. Sinds kort is het zelfs mogelijk om in een klooster te overnachten.

#Hiermoetjezijn

Een laatste top initiatief in dit gekke coronajaar waaraan Where She Goes mag meewerken is de #hiermoetjezijn campagne van NBTC Holland Marketing. Het promoten én met elkaar delen van de tofste plekjes van Nederland (voornamelijk op Instagram) door gebruik te maken van de hashtag hiermoetjezijn. Ik ben één van de twaalf trotse ambassadeurs van deze campagne en neem je het komende half jaar mee naar de mooiste plekjes van de provincie Friesland.

Dokkum – #hiermoetjezijn

En in 2021?

Ja poeh.. Hoe gaat 2021 eruit zien? Zouden we al snel weer kunnen reizen of laat dat nog even op zich wachten? Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat we nog altijd (coronaproof) mogen reizen binnen Nederland en ben vastbesloten om dit in 2021 ook voort te zetten. Want er is nog altijd zoveel te ontdekken in ons eigen land. Natuurlijk zit ik barstensvol ideeën voor mooie reizen naar het buitenland, maar plannen? Nee, dat doe ik nog niet.

En hoe zit dat bij jou? Hoe ziet jouw jaaroverzicht van 2020 eruit en wat waren jouw favoriete reizen?

Kirsten

Mijn naam is Kirsten en ik ben het gezicht achter het Nederlandse reisblog Where She Goes. Dol op reizen, fotografie, natuur, kamperen en bijzondere slaapplekjes. Via woord en beeld hoop ik jou te inspireren op ontdekkingstocht te gaan. Er is zoveel moois te zien, zoveel leuke manieren om de wereld te ontdekken en zoveel om van te genieten.

View stories