• Menu
gili-trawangan

Indonesië – Gili Trawangan en Lombok

Op het moment dat ik dit artikel over Gili Trawangan en Lombok schrijf is het winter. Ik zit achter mijn laptop met een warme kop thee naast me, sloffen aan mijn voeten en een dikke trui aan. Ik kan me bijna niet meer voorstellen dat ik drie maanden geleden (in korte broek, hempje en op slippertjes, heerlijk!) samen met Stefan op het vliegtuig stapte richting Indonesië. Bijna zeg ik.. Gelukkig zijn de herinneringen aan deze reis nog heel levendig.

In de afgelopen maanden heb ik verschillende blogs geschreven waarin ik jullie vertelde over onze belevingen op het mooie Bali (Lees hier de blogs over Ubud, Pemuteran en Nusa Lembongan terug). Maar Bali en Nusa Lembongan zijn niet de enige eilanden die we hebben bezocht in Indonesië.

Vanaf Nusa Lembongan zijn we namelijk met de boot richting de Gili eilanden gevaren. Gili Trawangan wel te verstaan. En na een paar dagen op dit heerlijke eilandje vervolgden we onze reis richting Lombok. Na een nachtje in Senggigi zijn we doorgereisd naar het uiterste zuiden van Lombok: Kuta. Niet het bekende toeristische Balinese Kuta, maar Kuta op Lombok. Hier eindigden we jammer genoeg onze reis. En in deze blog geef ik jullie allerlei tips over zowel Gili Trawangan als Kuta.

gili-trawangan-palmbomen

Gili Trawangan

Toen we onze reis naar Bali en Lombok planden was het al snel duidelijk dat we naar één van de Gili eilanden wilden. We lazen hier heerlijke verhalen over: Kleine paradijsjes met bounty strandjes waar je geweldig zou kunnen snorkelen en duiken. De zeeschildpadden gaven toch wel een beetje de doorslag. Het liefste gingen we naar alledrie, maar daar hadden we helaas niet genoeg tijd voor. We hebben gekozen voor Gili Trawangan.

Ondanks dat dit het grootste eiland van de drie is, ben je in een uurtje om het hele eiland heen gefietst. Groot is het dus niet. En dit is meteen wat het zo’n heerlijk plekje maakt.

Aankomst op Gili Trawangan

Vanaf Nusa Lembongan zijn we (wederom) met de fastboat van Scootcruise naar Gili Trawangan gevaren. Je bent een paar uurtjes onderweg, maar dit is prima te doen en het zeker waard. Toen we aankwamen op Gili T, zoals het eiland vaak genoemd wordt, merkte ik direct dat er een heel andere sfeer hing dan op Nusa Lembongan. Ondanks dat het eiland autovrij is, was het een drukte van belang in het ‘haventje’. Overal zie je reizigers met grote backpacks op hun rug, karren met paarden ervoor en komen fietsers je voorbij sjezen. De main street zit vol met leuke restaurantjes, barretjes en duikscholen. Vergeleken met het rustige Nusa Lembongan een hele verandering. Maar ondanks dat Gili T bekend staat als het partyeiland, kwamen wij hier niet om te feesten en hebben ook wij hier superleuke dagen gehad.

Mandalika Cottage

mandalika-cottage-gili-trawangan

We verbleven in Mandalika Cottage (Geboekt via Airbnb). Via een zandweggetje loop of fiets je naar het hart van het eiland, waar de locals wonen en waar ook Mandalika Cottage ligt. Ik waande me hier in een oase van rust. En toch was het maar 5-10 minuutjes lopen naar de drukke main street met alle restaurantjes, barretjes en duikscholen. Het zandpad richting Mandalika Cottage is ’s avonds niet zo best verlicht, dus een zaklamp meenemen is geen verkeerd idee. Maar ondanks dat het best wel donker was op het midden van het eiland, hebben we ons geen moment onveilig gevoeld.  ’s Ochtends vroeg kregen we bij Mandalika Cottage ontbijtjes die we eigenlijk overal in Indonesië kregen: Koffie/thee, bananapancakes of gebakken ei en een fruitsalade. Heerlijk hoor! Fietsen waren bij de huur inbegrepen. Ideaal.

Fietsen op Gili Trawangan

En als je dan toch die fietsen tot je beschikking hebt (zo niet, dan is het het echt waard om er één te huren), moet je natuurlijk ook een rondje om het eiland fietsen. Er loopt namelijk een pad/weg rondom het eiland. Wanneer je deze volgt kom je langs alle mooie strandjes van het eiland. Ook fiets je langs de sunset swings aan de oostzijde van het eiland, de schommels in het water die je op de foto’s van bijna elke Gili Trawangan bezoeker terug ziet komen. De weg zelf is niet overal geschikt om door te fietsen. Er zijn verschillende plekjes waar je even af moet stappen om je weg te vervolgen door het mulle zand. Maar dit maakt het eilandgevoel alleen maar groter.

Tijdens het fietsen viel het me op hoe rustig de oostzijde van het eiland is ten opzichte van de westzijde, waar de main street ligt. Aan de oostzijde vind je alleen een paar resorts en rustige strandjes. Het rondje om het eiland is zo’n 8 kilometer. Met een paar fotostops en wandelen door het mulle zand erbij in gerekend, kost dit je ongeveer een uurtje. Wel een heel leuk uurtje.

Snorkelen en duiken met zeeschildpadden

Één van de grootste redenen voor mij en vele anderen om naar de Gili eilanden te gaan: zeeschildpadden. Wat een geweldig mooie dieren. De kans dat je rondom de Gili eilanden een zeeschildpad tegenkomt is redelijk groot, wel moet je er soms even naar op zoek. Wij zijn meerdere keren aan de westkant van het eiland gaan snorkelen en hebben er in totaal welgeteld één zeeschildpad gespot. Ontzettend gaaf natuurlijk. Natuurlijk bleven we op afstand, want je wilt zo’n zeeschildpad niet storen. Hij was lekker aan het zwemmen en ging op een gegeven moment ongestoord op de bodem wat liggen eten.

snorkelen-gili-trawangan-zeeschildpad

Snorkelen bij Turtle Beach

Wij zijn voornamelijk wezen snorkelen aan de noordwest kant van het eiland. Hier zie je ook op verschillende plaatsen bordjes met ‘turtle beach’ erop. Dit wijst zich dus vanzelf. Er stond toen wij er waren best wel wat stroming. We liepen dan ook een eind richting het Noorden over het strand, gingen vervolgens het water in (als je geen flippers hebt, zijn waterschoentjes bij eb voor de eerste paar meter echt wel nodig trouwens!) en lieten ons met de stroming mee terug drijven in de richting van onze handdoekjes. Naast dat dit lekker makkelijk is verstoor je op deze manier het leven in het water zo min mogelijk en ga je eigenlijk een beetje mee in de onderwaterwereld.

Duiken bij Shark Point

Tijdens ons bezoek aan Gili T. hebben we ook één keer gedoken. We kozen ervoor om te duiken bij Blue Marlin Divecenter. Toen we bij hen gingen informeren naar duikmogelijkheden voelde het eigenlijk heel goed. Het personeel leek professioneel en ervaren en wilde ons alles uitleggen over hoe zij werkten en wat de mogelijkheden waren. En juist bij een activiteit als duiken, vind ik het heel belangrijk dat je een goed gevoel hebt over de duikschool en de instructeurs. Achteraf zijn we blij dat we voor deze duikschool hebben gekozen. Omdat we maar één keer hebben gedoken, kan ik niets zeggen over andere duikscholen, maar er zijn er zo ontzettend veel op het eiland. Je hebt dus genoeg keuze. Wij deden een duik bij ‘Shark point’. Helaas hebben we geen haaien gezien, wel een tweede zeeschildpad.

Het snorkelen en duiken was rondom Gili T trouwens heel anders dan bij Menjangan Island (Pemuteran, Bali), waar we voor het eerst hebben gedoken na onze duikcursus in Nederland. Het koraal bij Menjangan Island was ontzettend kleurrijk. Daarom viel het duiken bij Gili Trawangan me een beetje tegen. Ondanks dat de Gili eilanden bekend staan om hun mooie duiklocaties is namelijk ontzettend veel koraal ernstig beschadigd of dood. Dit merk je bij het snorkelen aan de kust, maar ook tijdens het duiken. Dit komt door overbevissing waarbij gebruik werd gemaakt van dynamiet. Gelukkig is er alsnog heel veel moois te zien: Zeeschildpadden, kleurrijke vissen en soms dus zelfs haaien.

Senggigi, Lombok

Nadat we met de boot van Gili Trawangan naar Lombok waren gevaren, kwamen we aan in Senggigi. Een plaatsje in het noordwesten van het eiland Lombok. We kwamen hier eind van de middag aan en vertrokken de volgende richting meteen richting het zuiden van Lombok, Kuta.

Veel van Senggigi en omgeving hebben we dan ook niet gezien. Toch wil ik jullie onze accommodatie niet onthouden. Mama Bella’s Retreat, een redelijk nieuw boutiquehotel. Alweer zo’n geweldig plekje (voor weinig geld overigens). Zitzakken rond het zwembad, een hele mooie badkamer, een lekker ontbijtje en vooral ontzettend vriendelijk personeel. Wat wil je nog meer?

senggigi-mama

Kuta, Lombok

Nalua Homestay

We hebben in totaal drie nachten in Kuta doorgebracht, waarvan twee in Nalua Homestay (ook geboekt via Airbnb). Een homestay een geweldig mooi ingericht dakterras en slechts een minuutje lopen naar leuke restaurantjes (hier kom ik straks nog even op terug). De homestay zit boven de Nalua Surfshop waar je een scooter kunt regelen en surflessen kunt volgen.

Wij misten hier alleen wel wat sfeer en vriendelijkheid. Sowieso was ons al opgevallen dat men op Lombok (behalve dan bij onze accommodatie in Senggigi, want daar waren ze bizar vriendelijk) veel afstandelijker en terughoudender is dan op Bali. Maar hier, in de homestay, werd dit voor ons gevoel extra benadrukt. Normaal gesproken zou ik hier niet wakker van liggen en nogmaals, de locatie zelf was hartstikke leuk, maar omdat het onze laatste dagen waren in Indonesië, hebben we ervoor gekozen om onze laatste nacht op een ander plekje door te brengen.

nalua-homestay-kuta-lombok
nalua-homestay-kuta

Kies Villa’s

En wel bij Kies Villas. Alleen de naam klinkt al luxe en dat was het ook. Tijdens onze reis betaalden we meestal zo’n 10-15 euro per persoon per nacht voor de accommodaties waar we sliepen en bij Kies Villas betaalden we zo’n 35 euro per persoon per nacht. Maar ach, het was onze laatste nacht op Indonesië en het was ook echt een ontzettend mooi plekje.

Huisjes aan het zwembad en een geweldige buitendouche met allemaal groen om je heen. Kies Villas ligt een paar minuten scooteren verder van het centrum van Kuta dan Nalua Homestay, maar omdat je met de scooter overal kunt komen, is dit geen enkel probleem. De service vonden we hier ook super. We mochten om 9 uur ’s ochtends al inchecken omdat er al een kamer vrij was en op de dag van vertrek mochten we van het zwembad gebruik blijven maken tot we in de middag richting het vliegveld vertrokken. Ideaal! Zo konden we nog lekker even uitrusten voor we aan de urenlange reis terug begonnen.

kies-villas-kuta-lombok

Toeren met de scooter

Net als in Ubud en op Nusa Lembongan hebben we op Kuta een scooter gehuurd voor een paar euro per dag. Er rijden hier heel wat minder auto’s en scooters dan in Ubud en dit is dus echt goed te doen (ondanks dat ook hier de weggetjes op sommige plekken echt bagger zijn, maar hier wen je snel genoeg aan). De ideale manier om richting mooie stranden zoals Tanjung Aan te rijden.

tanjung-aan-lombok

Duiken met Scuba Froggy

De Gili eilanden zijn dan misschien een duikwalhalla, Kuta is een surfwalhalla. Kuta staat bekend om zijn goede golven en geweldige surfspots. Wij wilden hier eigenlijk ook leren surfen, maar hebben er uiteindelijk toch voor gekozen om in plaats daarvan nog een keertje extra te gaan duiken. Want dat duiken is toch wel heel erg leuk.

In Kuta heb je heel wat minder keus qua duikscholen, maar Scuba Froggy is een duikschool die ik zeker aan kan raden. Op de Gili eilanden zit je vaak met heel wat mensen op een boot richting de duikstek en kom je onder water regelmatig andere duikers tegen. Maar hier, in de buurt van Kuta is dat niet zo.

Gerupuk – Coral Garden

Bij onze accommodatie werden we opgepikt met de auto en in een halfuurtje tijd naar Gerupuk gereden. De plaats waar we samen met de instructeur, de bestuurder van de boot en twee andere duikers vertrokken richting onze duikstek: Coral Garden.

Gelukkig was het water rustig, aldus de instructeur. En inderdaad, tijdens het varen had ik nergens last van. Maar toen we stil kwamen te liggen en het bootje lekker heen en weer bewoog op de golven, voelde ik me al heel snel een beetje misselijk worden. Snel die duikuitrusting aan en het water in! Onder water ging het gelukkig een stuk beter. En het was mooi. Weer heel anders dan onze duiken in Pemuteran en Gili Trawangan. Het was echt een coral garden met heel veel paarskleurig koraal.

Helaas.. Zeeziek.

Na de eerste duik was het wachten op de tweede duik. Die tweede duik is er voor Stefan en mij echter niet van gekomen. Op de boot werden we zo zeeziek dat we het niet aandurfden om in die toestand een tweede duik te doen. Omdat we toch moesten wachten en liever niet op het deinende bootje zaten, zijn we maar in het water aan de boot gaan hangen en gaan snorkelen. Maar ook dit was geen succes.. Overal zaten mini kwalletjes, waarvan één zijn kans schoon zag en Stefan in zijn bovenlip beet. Ik ben dan ook nog nooit zo blij geweest om weer op het ‘vaste land’ te zijn. Voor het eerst heb ik (na autoziekte en vliegziekte dan) ervaren hoe het is om zeeziek te zijn. En dat wil ik liever nooit meer ervaren.

Onze reis door Indonesië

Met deze vierde blog over Indonesië is een eind gekomen aan mijn Indonesië-blogs. Ik heb geprobeerd de beste tips te geven over de eilanden Bali, Nusa Lembongan, Gili Trawangan en Lombok. Natuurlijk heb ik lang niet genoeg tijd gehad om alles te zien. Maar ik hoop jullie hiermee een goed beeld te hebben gegeven van onze reis.

Heb je van mijn verhaal al zin gekregen om Gili Trawangan en Lombok te bezoeken? Heb je de eilanden misschien zelf bezocht? Of heb je tips die ik heb gemist? Ik ben heel benieuwd en hoor het graag!

Vond je het leuk om te lezen over Gili Trawangan en Lombok en wil je meer lezen over Indonesië? Neem dan een kijkje bij de volgende artikelen:

Indonesië – Ubud, Bali

Indonesië – Pemuteran, Bali

Indonesië – Nusa Lembongan, Bali

Kirsten

Mijn naam is Kirsten en ik ben het gezicht achter het Nederlandse reisblog Where She Goes. Dol op reizen, fotografie, natuur, kamperen en bijzondere slaapplekjes. Via woord en beeld hoop ik jou te inspireren op ontdekkingstocht te gaan. Er is zoveel moois te zien, zoveel leuke manieren om de wereld te ontdekken en zoveel om van te genieten.