• Menu
  • Menu
elektrische-camper-bus-huren-LEAVV-Utrecht-Nederland-Camping-Buitengoed-de-Boomgaard

Groen op reis met een elektrische camper van LEAVV | Een elektrisch camperbusje huren

Duurzaam reizen door een elektrische camper te huren kan sinds het voorjaar van 2021 met LEAVV. En dat is ontzettend tof, want elektrisch rijden is niet nieuw meer, maar milieuvriendelijke elektrische camperbusjes zie je nog maar bijzonder weinig. Tot Charlotte en Robbert, de oprichters van LEAVV, besloten een aantal spiksplinternieuwe elektrische bestelbussen om te bouwen tot campers en deze te verhuren. Praktisch en hip ingericht en gewrapt in een heerlijk groen kleurtje. Wij gingen op roadtrip met een 100% elektrische camper van LEAVV en wat hebben wij genoten van dit duurzame kampeertripje. Lees je mee?

[toc]

Let’s LEAVV!

LEAVV: een combinatie van de woorden ‘leaf’ (blad van een boom) en ‘leave’ (vertrekken). Met andere woorden: let’s LEAVV! Of het nu een roadtrip in eigen land is, een rondreis door het romantische Italië of een wijntour door Frankrijk, het kan allemaal met de e-campers van LEAVV. Je hebt je eigen ‘huisje op wielen’ bij je tijdens de reis en bent vrij om te gaan waar je maar wilt. Alhoewel een klein beetje plannen en/of uitzoeken wel handig is, want je rijdt natuurlijk wel elektrisch (hoe wij dat deden? dat lees je verderop in dit artikel).

En juist door dit elektrisch rijden én door een camper te huren verklein je jouw ecologische voetafdruk. Een camperbus die niet elektrisch rijdt, stoot ruim 7.500 kilo CO2 uit bij een gemiddelde van 15.000 km per jaar, terwijl dit bij de e-campers van LEAVV slechts 900 kilo CO2 is. En daar gaat mijn groene hart weer sneller van kloppen.

 Lees ook: Een roadtrip van 7 dagen door het zuiden van Nederland met een elektrische camper van LEAVV 
Roadtrip-LEAVV-camper-huren-Charme-camping-Hartje-Groen-Maashorst

Een e-camper huren bij LEAVV

Oprichter Robbert is met LEAVV gevestigd in Haarlem en verhuurt vanuit daar een aantal spiksplinternieuwe elektrische campers (maar er zijn ook een aantal ophaallocaties op andere plekken in Nederland en België). Dit zijn elektrische busjes die zijn omgebouwd tot campers. Een camper huur je vanaf €90 in het laagseizoen tot €145 per dag in het hoogseizoen. Wanneer je een elektrische camper huurt bij LEAVV, vertrek je met een Peugeot Expert L3. De L staat hierbij voor lengte en de 3 betekent dat de bus een stukje langer is dan het normale model, waardoor je flink wat ruimte hebt in de camper. De campers hebben vier zitplekken en 4 slaapplaatsen. Je kunt dus met zijn tweeën, maar ook met zijn vieren op pad. Overigens is het een automaat met cruise control, wat helemaal op lange afstanden lekker relaxt rijdt. Daarnaast is het mogelijk om in overleg en tegen een meerprijs een huisdier mee te nemen in de e-camper, zodat je hond ook gezellig mee kan op kampeeravontuur.

Een elektrische camper huren kun je doen via de website van LEAVV. Voorafgaand aan je vertrek ontvang je een heel duidelijk en uitgebreid PDF-document waar eigenlijk alles in staat wat je nodig kunt hebben. Contactgegevens, een inventarisatielijst, uitleg over de laadpassen en het opladen zelf. Noem maar op. En vervolgens krijg je bij aankomst van Robbert ook nog eens een uitgebreide rondleiding door de bus, waarna je je eigen spullen kunt overpakken in de bus en good to go bent. Vamos!

Over het rijden in de elektrische camper, de actieradius en het opladen

Laten we het, voordat we het gaan hebben over het kamperen in de e-camper, eerst eens hebben over het rijden in de e-camper. Wat is de actieradius van de e-camper? En hoe werkt dat eigenlijk met opladen? En kun je zomaar overal de camperbus opladen? Want dat is wat je wilt weten wanneer je kiest voor een e-camper. Toch?

Wat is de actieradius van de e-camper?

Goed, even wat feitjes op een rijtje. De elektrische camperbusjes van LEAVV hebben een accucapaciteit van 75 kWh. De actieradius, dus het aantal kilometers dat je kunt rijden met een volgeladen accu, is in een ideale situatie 330 km. Maar de daadwerkelijke actieradius hangt af van verschillende factoren, zoals rijstijl, soorten wegen en weersomstandigheden. Rijd je enkel binnendoorweggetjes en rustig aan? Dan is dat positief voor de actieradius (en voor jezelf, hoeveel leuker is het om door mooie landschappen en gezellige dorpjes te rijden?). Maar rijd je deels snelweg, of misschien zelfs alleen maar snelweg? Dan moet je toch echt wel rekening houden met zo’n 200 tot 250 km. Dit betekent natuurlijk ook wat voor je voorbereiding en planning.

Wanneer je op een dag zo'n 400-500 km rijdt, zul je best wel veel snelweg rijden. Onze ervaring is dat het dan fijn is om bij te laden nadat je zo'n 160-180 km gereden hebt. Je vertrekt namelijk niet altijd met 100%. En op die manier hou je een goede buffer over mocht je onvoorzien ergens niet kunnen opladen. 

Waar en hoe kun je de e-camper opladen?

De e-camper kan op verschillende manieren worden opgeladen: door de laadkabel aan te sluiten op een normaal stopcontact (bv de stroompaal van je kampeerplek), een walbox laadstation (bv laadpalen op campings speciaal voor elektrische auto’s) of bij een openbare laadpaal. Daarnaast zit er nog verschil in de snelheid waarmee de laadpunten de e-camper kunnen opladen. Je krijgt verschillende laadkabels mee.

Zo zijn er snellaadpunten aan de snelweg die 100 Kw (of meer) laden, waardoor je in 30-45 minuten de (bijna lege) accu weer opgeladen hebt tot 80%. Er zijn trouwens snellere laadpunten tot bv 350 Kw te vinden langs de snelweg, maar de bus laadt tot max 100 Kw (dit zeg ik enkel om te voorkomen dat je de illusie hebt binnen tien minuten weer volgeladen te zijn door bij een 350 Kw paal te gaan staan ;)). Overigens laadt de accu snel op tot 80%. De laatste 20% gaan een stuk langzamer, waardoor het de moeite loont om bij een snellaadpunt tot ongeveer 80% op te laden en vervolgens weer verder te rijden. LEAVV geeft je, indien je dit bij je boeking hebt aangegeven, bij vertrek een drietal oplaadpassen mee (van ChargeMap, NewMotion en Plugsurfing), zodat je bij bijna elke laadpaal terecht kunt. Via de mobiele apps van deze bedrijven vind je eenvoudig laadpunten langs de route. Waar je ook kunt zien hoeveel laadpalen er zijn, welk vermogen deze laadpunten hebben én hoeveel er in gebruik/beschikbaar zijn.

Indien je bij je boeking hebt aangegeven laadpassen van LEAVV te willen gebruiken, krijg je bij vertrek van LEAVV een drietal oplaadpassen mee (van ChargeMap, NewMotion en Plugsurfing). Je betaalt in dat geval aan LEAVV €0,20 per gereden km ten behoeve van de laadkosten (wat ongeveer overeen zal komen met de daadwerkelijke laadkosten). Als je zelf al laadpassen hebt kun je deze natuurlijk meenemen. Zelf hebben wij In Nederland, Duitsland, België en Luxemburg enkel de oplaadpas en mobiele app van ChargeMap gebruikt. Met deze app en laadpas kun je in deze landen op ontzettend veel plekken terecht. 

Is elektrisch rijden voordelig?

De prijzen per kWh verschillen per locatie en per moment. Gemiddeld betaal je bij een snellader zo’n €0,60 – €0,90 per kWh. Openbare laadpalen zijn over het algemeen duurder dan laadpalen op campings, maar laden ook sneller. Indien de camping waar je verblijft een speciale laadpaal voor elektrische auto’s heeft, wordt vaak een tarief net boven de kostprijs gerekend, wat een stuk voordeliger is.

Het is soms mogelijk om gebruik te maken van de stroompalen op de kampeerplekjes waar we overnachtten. Hoeveel ampère stroom campings aanbieden op je kampeerplek verschilt per camping. Vaak is dit 6, 10 of 16 ampère en soms kun je tegen een meerprijs gebruik maken van bijvoorbeeld 10 ipv 6 ampère. De hoeveelheid ampère die beschikbaar is kun je via de bijgeleverde oplaadkabel eenvoudig instellen. Hoe hoger, hoe beter, want opladen via het normale stopcontact gaat niet bijzonder snel. In dit geval kun je de bus bij aankomst, aan de stroom leggen, waarna deze na een nachtje slapen vaak weer grotendeels of soms zelfs volledig opgeladen was. Lekker voordelig, groen en ideaal! Overigens is dit tegenwoordig op de meeste campings niet meer toegestaan (er zijn de laatste jaren natuurlijk veel elektrische auto’s bij gekomen), dus check voordat je dit doet zeker even of dit toegestaan is.

Is een vakantie met een elektrische camperbus haalbaar?

Op vakantie gaan met een elektrische camper is met een beetje voorbereiding echt heel goed te doen. Sterker nog, wij zouden het liefste alleen nog maar op vakantie gaan met een elektrische camper. Gelukkig wordt elektrisch rijden niet alleen in Nederland maar ook in grote delen van Europa steeds makkelijker. Er zijn steeds meer snellaadpalen te vinden in Europa waarmee je de bus in no time weer oplaadt. Vooral in landen als Nederland, België, Duitsland, Scandinavie, Oostenrijk, Frankrijk en Italië kun je heel goed terecht met een elektrische camper.

Bij lange ritten ontkom je er natuurlijk niet aan om snellaadpalen te gebruiken en dus uit te zoeken wat de meest handige route is die je langs de snellaadstations leidt. Hierbij is het natuurlijk handig om je ‘pauzes’ samen te laten vallen met de oplaadmomenten. Voor kortere ritten zou ik zeker gebruik proberen te maken van de stroom op de camping waar je verblijft. ‘s Nachts de camper in alle rust laten opladen en de volgende dag met een volgeladen accu weer verder trekken.

Elektrisch-rijden-camperbus
Elektrisch-rijden-camperbus

Kamperen met een e-camper

En wanneer je na een ritje in de e-camper de bus hebt geparkeerd op het mooiste plekje van de camping is het tijd om de stoelen, de tafel en een lekker glas wijn tevoorschijn te halen. Had ik al gezegd dat we echt heimwee hebben naar de elektrische camper van LEAVV? In no time heb je het hefdak uitgeklapt, de luifel uitgerold en de lampjes opgehangen om vervolgens neer te ploffen met een lekker boek. En dit is precies de reden waarom ik vroeger al tegen mijn vader zei dat ik zo graag een camper wilde. Geen gedoe met tenten opzetten, haringen in de grond slaan en al je spullen van de auto naar de tent te verplaatsen. Alhoewel dat ook zijn charme heeft hoor, maar dit is natuurlijk wel heel erg ideaal.

elektrische-camper-bus-huren-LEAVV-Utrecht-Nederland

Slapen in het hefdak of op de bedbank

Tijd om te slapen? Dan heb je twee opties. De bank ombouwen tot een bed of slapen in het hefdak. Zelf kozen wij ervoor om te slapen in het hefdak. En ja, dat is wanneer je midden in de nacht een bezoek moet brengen aan het sanitairgebouw ietwat geklauter. Maar vonden wij slapen in het hefbed het meest ideale. In het busje hielden we zo lekker veel ruimte over voor onze spullen zonder van alles te hoeven verplaatsen. Voor het slapen gaan trokken wij het hefbed naar beneden, gooiden de kussens en de slaapzakken op het bed. Easy peasy. Slapen in het hefdak van de e-camper is ook nog eens extra leuk, omdat je via de horren een top uitzicht hebt over de camping en de natuur om je heen.

Roadtrip-e-camperbus-slapen-hefdak-Nederland

Handige indeling en van alle gemakken voorzien

De Peugeot Expert bus is natuurlijk omgebouwd van bestelbus naar kampeerbus. En daarbij is goed nagedacht over de indeling van de bus. Voorin de bus vind je twee zitplaatsen en daarachter nog twee zitplaatsen in de vorm van een bank die om te bouwen is naar slaapbank. Het hefdak zorgt voor veel staruimte. Het viel ons daarnaast op hoeveel opbergruimte we hadden. Méér dan we van tevoren hadden verwacht. De camper is daarnaast van alle gemakken voorzien. Naast een keukentje met wasbak, kookplaat en koelkast is de camper voorzien van huisraad. Servies, pannen, peper/zout en olie, een waterkoker, afwasspullen noem maar op. En als je wilt, kun je ook nog handige extra’s bijboeken om het kampeeravontuur helemaal compleet te maken. Zoals campingstoelen en een tafel, een porta potti, fietsendrager, beddengoed en een gevulde koelkast. De fietsendrager (met onze eigen fietsen) vonden wij echt mega ideaal, omdat we op die manier nog meer vrijheid hadden om even boodschappen te doen of een mooi rondje te fietsen in de omgeving.

elektrisch-van-huren-Utrecht-Nederland
elektrische-camper-bus-huren-LEAVV-Utrecht-Nederland
Roadtrip-e-camper-LEAVV-Nederland

De huishoudaccu en het zonnepaneel

En hoe zit het dan met de stroom van het interieur van de camper zelf? De koelkast, het opladen van telefoons en camera’s? De elektriciteit van dit deel van de camper maakt gebruik van een huishoudaccu die losstaat van de accu waarmee gereden wordt. Deze accu wordt gevoed door het zonnepaneel op het dak van de bus, maar kan ook worden opgeladen via het stopcontact op je kampeerplek. Dankzij het zonnepaneel heb je ook onderweg of wanneer je ergens staat zonder stroom gewoon elektriciteit in de camper. Via een klein schermpje kun je aflezen hoe vol de huishoudaccu nog is. Ondanks dat wij deze accu niet hebben opgeladen op de campingstroom (want daar laadden we tenslotte de andere accu mee op :)), hebben we altijd een volle huishoudaccu gehad.

Waarom is roadtrippen met een e-camper van LEAVV zo leuk?

Nog niet overtuigd? Nog even op een rijtje dan waarom roadtrippen met een elektrische camper van LEAVV ontzettend tof is. Wij hebben de e-camper echt met pijn in ons hart weer moeten inleveren. En hebben nog altijd heimwee naar dit avontuur. Waarom? Je bent groen en lekker duurzaam op reis. Geen uitlaatgassen, maar stroom en dus een kleinere ecologische voetafdruk. Je hebt alle vrijheid met de e-camper, helemaal in combinatie met fietsen op de fietsendrager. Je kunt gaan en staan waar je wilt. De bus is ontzettend ideaal ingedeeld en ingericht en heeft een heerlijk groen kleurtje. En daarnaast ben je echt in no time klaar met opzetten en inpakken. Wij zijn groot fan van de elektrische camper van LEAVV.

 Lees ook: Een roadtrip van 7 dagen door het zuiden van Nederland met een elektrische camper van LEAVV 
elektrisch-camperbusje-huren-Utrecht-Nederland

Goed om te weten: Onze roadtrip met de LEAVV e-camper is tot stand gekomen in samenwerking met LEAVV. Alles wat je leest, is mijn persoonlijke ervaring en mening.

Kirsten

Mijn naam is Kirsten en ik ben het gezicht achter het Nederlandse reisblog Where She Goes. Dol op reizen, fotografie, natuur, kamperen en bijzondere slaapplekjes. Via woord en beeld hoop ik jou te inspireren op ontdekkingstocht te gaan. Er is zoveel moois te zien, zoveel leuke manieren om de wereld te ontdekken en zoveel om van te genieten.

View stories

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 comments