• Menu
Roadtrip-Slovenie-Meer-van-Bled-en-Bohinj 3

Een roadtrip met de camperbus door Slovenië en Kroatië

Gewapend met pcr-testen en beiden gevaccineerd stapten we in onze zelfgebouwde camperbus om een roadtrip te maken door Slovenië (en een stukje Kroatië). We lieten niets aan het toeval over. Wij wilden eindelijk de grens weer over. Met Slovenië als hoofdbestemming. En als het reizen soepel verliep ook nog een detour door Kroatië. Wij (Joa & Diede) waren toe aan vakantie, zoals velen…

En reizen in deze tijd is volgens de media niet zo vanzelfsprekend. Toch wilden wij met onze hond Joep en onze zelfgebouwde camperbus de grens over en een roadtrip maken door Slovenië. En na een overnachting in Oostenrijk reden we binnen 24 uur de grens van Slovenië over. Het allereerste wat we zagen was een eekhoorntje. Met zijn oranje pluimstaart leek hij over de weg te zweven. We waren nog geen twee minuten in Slovenië, dit beloofde veel goeds! En Slovenië heeft zijn belofte waargemaakt.

Het meer van Bled en Bohinj

Wij boeken van te voren nooit een camping. Wij houden juist van de vrijheid die een camperbus je biedt. We kwamen er wel snel achter dat de campings in Slovenië populair zijn en dat wildkamperen niet toegestaan is. Als je na 6 uur ‘s avonds een camping zoekt is de kans klein dat er nog een plekje voor je is. Gelukkig kwamen wij rond het middaguur aan bij de eerste camping. Camping Danica, dichtbij het meer van Bled. De plaatjes die je tegenkomt op sociale media, waarbij Island Bled het stralende middelpunt is, zeggen niets te veel. Het water heeft een prachtige blauwe kleur en de sfeer rondom het meer is gemoedelijk, toch zijn we niet lang bij het Meer van Bled gebleven. Wel zijn we een aantal dagen bij het meer van Bohinj geweest. Dit meer ligt niet ver van Bled. Het heeft wel dezelfde schoonheid, maar is minder toeristisch, waardoor het misschien nog mooier is. Op het meer hebben we uren kunnen SUPPEN en zwemmen.

We hebben een aantal dagen op de outdoor camping Danica gestaan, vooral vanwege de omgeving en omdat hij grensde aan de Bohinj rivier. Aan deze rivier vonden we hele mooie ontbijtplekjes en de rivier leende zich bij uitstek voor héle frisse ochtendduiken.

Aan te raden hikes in deze omgeving:

• Pericnik waterval, een flinke klim, maar echt onze favoriet! Je kan achter de waterval langs lopen én het is een gratis hike!
  • Vintgarkloof
  • Vogel Moutain. Met een kabelbaan naar boven en op de piste wandelen.
  • Waterval Sum. Je kan er met de auto komen, wij zijn er naar toe gelopen vanaf het Meer van Bled.

Roadtrip-Slovenie-Meer-van-Bled-en-Bohinj 3

Groentes en fruit in overvloed

Op de app Park4night vonden we een nieuwe overnachtingsplek. Park4night: Dolsko 19. De sfeer die we misten op de eerste camping vonden op deze plek. Het was een minifarm van twee hardwerkende boeren. Er waren geitjes, een moestuin en een sfeervolle boomgaard waar allerlei outdoor-campers stonden. ’s Avonds liep iedereen de heuvel op waar de boerin voor je kookte. Wij bestelden een vegetarische borrelplank. Het fruit en de groentes kwamen van hun eigen land en hadden zoveel smaak! Na iets te veel wijn en een hele gezellige avond liepen we terug naar onze campingplek. Daar wachtte een verfrissende koude, primitieve, maar sfeervolle douche op ons. Helaas heeft deze camping de regel dat je maar 1 nachtje mag blijven. Dus toen we de volgende ochtend door een tractor vol groene kolen werden gewekt wisten we dat we weer verder moesten. We hebben zelfgemaakte appelazijn meegekregen en zijn daarna doorgereden naar de hoofdstad van Slovenie, Ljubljana.

Iedere vrijdag is daar foodmarket. We hebben daar veel te veel, maar heerlijk gegeten. Vooral de streetfood-gerechten zijn een aanrader. Na een middag struinen over de sfeervolle straten liepen we met tassen vol fruit, cantharellen, witte paprika’s en andere groentes terug naar onze bus.

De kust van Slovenië

Die middag hebben via Campspace een overnachting (Sleep & Feel sLOVEnian Istrië) gevonden, dichtbij de kust. De kust van Slovenie is klein en er zijn een stuk of 6 drukke campings. Wij zijn altijd opzoek naar de niet toeristische plekken. Door een Campspace te boeken en niet te kiezen voor de grote campings, lukte het ons om de drukte te ontwijken. We boekten een ontbijtje met allemaal streekproducten. Het ontbijt werd geserveerd in een grote picknickmand op het sfeervolle terras. Onder de druifranken zaten we in de schaduw, met uitzicht op de zee en er blies een aangenaam windje. De druiven boven ons hoofd verraadden het al maar, de wijn en wijnproeverijen typeren deze streek en zijn aan te bevelen!

Picknicken-Slovenie
Kust-Slovenie-Campspace 3
Kust-Slovenie-Campspace 4

De tweede nacht in Istrië (Slovenië) hebben we gratis, op voorwaarde dat we 3 flessen wijn kochten, mogen overnachten op een wijngaard, op een berg, met een nog mooier uitzicht op de zee. De kust is prachtig, maar vanwege de drukte, besloten wij uiteindelijk om de kust van Slovenië achter ons te laten en verder rijden in onze camperbus op roadtrip naar Kroatië.

Toch nog even naar Kroatië

In Kroatië werden de groene bomen vervangen door rotsen. Het landschap werd ruiger en de temperatuur steeg. Hier zijn we verliefd geworden op het wildkamperen. In tegenstelling tot Slovenië heeft dit land veel meer kust. Hierdoor kan je de rustigere baaitjes opzoeken. Het water is kraakhelder en de temperatuur is aangenaam. Het zijn geen parelwitte stranden, maar fotogenieke rots-stranden. De plekken waar wij wild hebben gestaan:

• Plekje letterlijk aan de Adriatische zee. Coördinaten: 45°23’25.1″N 13°32’20.0″E
  • Plekje met heel mooi uitzicht. Coördinaten: N 44° 18′ 14.92″ , E 15° 26′ 8.68″ in Starigrad #10600 op park4night.
  • Plekje aan een hele mooie baai met heel helder water. Coördinaten: N 44° 15′ 11.16″ , E 15° 28′ 37.2″ In Vinjerac #54700 op Park4night.

In Kroatië zijn we naar de Plitvicemeren geweest. Het was er prachtig, maar veel te prijzig en vooral heel toeristisch. In de rij staan voor een waterval is niet helemaal ons ding… Wij maken er juist een sport van om de mooiste plekken te vinden waar de toeristen niet komen. Na een kleine week Kroatië zijn we weer terug gereden naar Slovenië.

Roadtrip-camper-camperbus-Kroatie-kamperen-vanlife-Joa-Diede

Afscheid nemen van Slovenië

In de laatste week van deze reis werden we, voor zo ver dat nog kon, nog verliefder op Slovenië. De mensen zijn heel vriendelijk, er is weinig toerisme, heel veel natuur, zomerse temperaturen én het is een heel schoon land. Afval scheiden, duurzaam leven en voor de natuur zorgen is hier onderdeel van het dagelijks leven. We kwamen de laatste dagen terecht op Kamp Vili Voljare. De camping eigenaar heeft altijd een bord buiten staan waarop staat dat de camping vol is. Als je aankomt selecteert hij, wie wel en niet op zijn camping mag komen staan. Met als resultaat dat er vooral jeeps, 4×4 auto’s en omgebouwde camperbussen staan.

Het voelde als een echte hippie camping. Het primitieve douchegebouw ademde wierook en harde reggae muziek vulde de overdekte zitruimte. Als je aankomt word je begroet door twee grote honden en de uitzonderlijke eigenaar, overigens ook een hele goede chefkok, die je eerst een biertje aanbiedt. Daarna mag je pas een plek zoeken op de camping. Binnen een paar minuten keken we elkaar aan. We dachten alle twee: hier willen we nooit meer weg! Na een aantal dagen te hebben genoten van dit heerlijk paradijs dichtbij de Soca rivier heb we nog een laatste hike (Tolmin Gorges) gelopen, waarna onze roadtrip door Slovenië met de camperbus tot een einde kwam. We moesten nu echt terug naar Nederland.

Voor meer eerlijke reisverhalen van ons, met hond, Joep en camperbus kan je ons volgen op Instagram: @joa.and.diede en op Youtube: Joa & Diede.

→  Lees ook: Kamperen op de mooiste campings van Nederland
→  Voor op je bucketlist: De leukste bijzondere slaapplekjes in het groen
→  Winterkamperen: Op deze campings en natuurkampeerterreinen mag je een vuurtje stoken
Joa en Diede

Wij zijn Joachim Erkelens (28) en Diede Bolsius (30) samen met onze Australische Herder Joep (4) wonen wij (nu nog) parttime in onze camperbus. We hebben onze Renault Master (uit 2005), helemaal zelf omgebouwd tot een huisje op wielen. Dankzij onze zonnepanelen, composttoilet, buitendouche op het dak en keuken met stromend water kunnen wij zelfvoorzienend leven en daardoor altijd en overal gaan en staan waar we willen. En zodra het kan reizen we dan ook met onze bus door heel Europa en zijn we altijd opzoek naar de plekken die nog niet gevonden zijn door de massa's toeristen. Onze laatste reis was naar Slovenië en Kroatië. Joachim is video- en fotograaf en ook Diede heeft ooit de vooropleiding van de Fotovakschool gedaan. Samen fotograferen en filmen we onze reizen en busleven.