• Menu
  • Menu
Elektrische-Vespa-Veluwe-Vespa-Tours

De Veluwe ontdekken op een elektrische Vespa

Met een elektrische Vespa van Veluwe Vespa Tours de Veluwe ontdekken. – Je kunt een wandeling maken over de uitgestrekte heidevelden op de Veluwe, je kunt een fietstocht maken door de talloze bossen die de Veluwe kent of je kunt al slenterend plekjes als Nunspeet, Staverden en Vierhouten verkennen. Waarom zou je dat niet allemaal combineren en op een Vespa, hét vervoermiddel van de Italianen, de Veluwe ontdekken? Wij deden dit afgelopen weekend! We toerden met een elektrische Vespa van Veluwe Vespa Tours over de Veluwe en in dit artikel ga ik jullie hier alles over vertellen.

Elektrische-Vespa-Veluwe-Vespa-Tours

Waarom een elektrische Vespa?

Veluwe Vespa Tours in Nunspeet verhuurt verschillende Vespa’s waarmee je de Veluwe kunt verkennen. Dit zijn allemaal snorscooters met een blauw kenteken, waarmee je max 25 km/uur mag rijden (en waarbij dus geen helmplicht geldt). Sinds kort hebben Albert en Liesbeth van Veluwe Vespa Tours ook een elektrische Vespa in hun verhuurassortiment opgenomen; de Vespa Elettrica. En dat leek ons wel wat! Waarom vraag je je misschien af? Wel hierom:

  1. Het is lekker milieuvriendelijk! Geen vieze uitstoot, maar gewoon volledig rijden op elektriciteit. De actieradius (hoeveel de Vespa kan rijden na volledig opgeladen te zijn) is zo’n 100 kilometer. Wij reden zo’n 65 kilometer en hoefden dus geen één keer opnieuw op te laden.
  2. Het is lekker stil! Geen lawaaiige ronkende motor terwijl je door de natuur rijdt, maar een zacht zoemend geluid.
  3. Je hebt geen last van tegenwind! En geloof me, er stond behoorlijk wat wind. We zijn echt niet vies van een rondje fietsen, heerlijk juist, maar de afstand die we nu afgelegd hebben met de Vespa hadden we op de fiets denk ik niet afgelegd op één dag.
  4. Je mag (bijna) overal rijden! Hiermee bedoel ik dan vooral dat je op fietspaden mag rijden waar snorscooters die rijden op benzine en waar bromfietsen niet mogen komen. Je herkent ze wel, die rechthoekige borden met de tekst ‘fietspad’ erop. Ideaal, want zo kun je veel dieper de bossen in. We reden bijvoorbeeld langs het Beekhuizerzand, een stuifzand gebied waar enkel een fietspad langs gaat. Zonder deze Vespa hadden we hier alleen mogelijk fietsen of wandelen.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je maar weinig beweging krijgt wanneer je met de Vespa rondtoert. Reden te meer om af en toe even af te stappen, de Vespa op slot te zetten en de nabije omgeving te voet te verkennen.

De route over de Veluwe

Op zaterdag kwamen wij rond kwart voor elf aan bij Veluwe Vespa Tours in Nunspeet, waar we welkom werden geheten door Albert, Liesbeth en het hondje Paco. Toen wij aankwamen vertrok er net een gezin van vier op twee Vespa’s met een gevulde picknickmand achterop. Aan de picknicktafel kregen we alle mogelijke routes laten zien. Doordat je met de elektrische Vespa op andere plekken kunt rijden dan met de Vespa’s die op benzine rijden, zijn hier ook andere routes voor beschikbaar. Wij kozen voor een route van 64,9km die ons over de Veluwse bos en heide zou brengen. Een andere erg leuke optie is om een Hanzeroute te rijden, langs allerlei Hanzesteden!

Na wat uitleg over het navigatieapparaat, die je heel handig de hele route langsleidt, en uitleg over de Vespa zelf, konden we vertrekken!

Van Nunspeet naar het Beekhuizerzand

Vanuit Nunspeet reden we over een paar landweggetjes langs weilanden vol koeien en langs campings gelegen aan het Veluwemeer richting Hierden. Tussendoor deden we nog wat leuke tuininspiratie op, want wauw wat zijn hier veel mooie landelijke tuinen. Plotseling hadden we een herkenningspunt in Hierden; sauna de Zwaluwhoeve! Na het treinspoor overgestoken te zijn, kwamen we aan in de Leuvenumse Bossen. Vanaf hier werd het nog leuker, want hier leidde ons navigatieapparaat ons door het bos over op smalle fietspaadjes naar het Beekhuizerzand.

Het Beekhuizerzand is een stuifzandgebied van zo’n 200 hectare. In 2004 was het nog een bosgebied. Door de vele vliegdennen die er stonden te kappen en de bovenlaag van de grond te verwijderen, is verstuifbaar zand vrij komen te liggen. En het resultaat is prachtig. Wat is het hier mooi.

Elektrische-Vespa-Veluwe-Vespa-Tours

Elektrische-Vespa-Veluwe-Vespa-Tours

Van het Beekhuizerzand door de Leuvenumse Bossen naar Landgoed Staverden

Na een stop aan het Beekhuizerzand zijn we toch de Vespa maar weer opgesprongen, want we wilden meer zien! Het stuifzandgebied ging al snel weer over in bos. Na een aantal kilometers bereikten we Staverden. Mijn ouders hadden ons de dag van tevoren al aangeraden hierheen te gaan, te wandelen door de tuinen en te lunchen bij de brasserie op het landgoed. Het liep inmiddels tegen één uur, dus dit leek ons een erg goed idee.

Als ik eerlijk ben, had ik nog nooit van Staverden gehoord. Maar wat blijkt? Staverden is de kleinste stad van de Benelux en heeft slechts 52 inwoners! In Staverden staat Landgoed Staverden en op dit landgoed staat Kasteel Staverden. De namen zijn dan misschien niet zo origineel, mooi is het er wel. Het witte kasteeltje, de mooi onderhouden kasteeltuinen.. Ook vind je op het landgoed een brasserie en een bierbrouwerij. De bierbrouwerij hebben wij overgeslagen; ik drink geen bier en er moesten nog heel wat kilometers op de Vespa worden afgelegd. Maar aan de brasserie, die je bereikt door onder een boog vol blauwe regen door te lopen, hebben we wel een bezoek gebracht. Een erg sfeervol terras (van mij had er overigens wel iets meer keus op het menu mogen zijn in vegetarische en/of veganistische gerechten.)

Landgoed-Staverden

Van Landgoed Staverden naar de Elspeetse Heide

Met de buik weer redelijk vol stapten we weer op de Vespa. Door de bossen reden we zuidelijk richting Uddel, om vervolgens weer richting het Noorden te rijden en uit te komen in Elspeet. Nadat we Elspeet hadden verlaten leidde de navigatie ons langs de Elspeetse heide. Erg leuk weer even een heel ander landschap! Hoe mooi zou het hier in augustus zijn wanneer de heide paars bloeit?

Elektrische-Vespa-Veluwe-Vespa-Tours
Elspeetse-Heide

Van de Elspeetse Heide via Vierhouten naar Nunspeet

Na de heide te hebben verlaten kwamen we uit in Vierhouten, een erg toeristisch plaatsje met veel leuke horecatentjes. Nog even dachten we erover na om de Vespa te parkeren en ergens een ijsje te gaan eten. Maar na een blik op buienradar besloten we toch om snel door te rijden richting Nunspeet, het eindpunt van onze route over de Veluwe. Er ontstonden ineens erg veel buien. Onderweg naar Nunspeet zijn we een paar keer gestopt om snel onze poncho even aan te trekken en om hem vervolgens na een paar regendruppels toch maar weer uit te trekken. Gelukkig arriveerden we droog bij Veluwe Vespa Tours, waar we de Vespa weer inleverden. Net op tijd, want tien minuten later plensde het van de regen.

Wat een leuke manier om de Veluwe te ontdekken!

Ik heb genoten. Van de wisselende landschappen van de Veluwe, van de elektrische Vespa en van de vrijheid die we hadden gedurende de dag. Wil jij ook op deze manier de Veluwe ontdekken? Dat kan! Neem een kijkje op de website van Veluwe Vespa Tours. Hier vind je informatie over de verschillende scooters, de prijzen en hier kun je een Vespa reserveren voor jouw rit over de Veluwe.

Goed om te weten: Onze rit met de elektrische Vespa over de Veluwe werd mogelijk gemaakt door Veluwe Vespa Tours.

Niet met een Vespa maar met een tuktuk op ontdekkingstocht?

Afgelopen weekend verkenden we een deel van ons eigen kleine landje met de Vespa, maar begin 2020 deden we iets heel anders. Toen huurden we een tuktuk waarmee we door Sri Lanka reisden! Benieuwd naar onze avonturen? Deze lees je hier.

Kirsten

Mijn naam is Kirsten en ik ben het gezicht achter het Nederlandse reisblog Where She Goes. Dol op reizen, fotografie, natuur, kamperen en bijzondere slaapplekjes. Via woord en beeld hoop ik jou te inspireren op ontdekkingstocht te gaan. Er is zoveel moois te zien, zoveel leuke manieren om de wereld te ontdekken en zoveel om van te genieten.

View stories

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 comments