• Menu
accommodaties-deep-blue-matara-sri-lanka

De leukste accommodaties en eetplekjes op Sri Lanka

Sri Lanka telt talloze mooie accommodaties en de leukste eetplekjes. Van boutique hotel tot guesthouse en van eco lodges tot schitterende bungalows. Onlangs deelde ik de lekkerste Sri Lankaanse (vega(n)) gerechten al met je, maar in dit artikel lees je wat de leukste accommodaties en eetplekjes op Sri Lanka zijn. Ik ben vooral fan van kleine, eenvoudige (en relatief goedkope) eetplekjes waar lekker Sri Lankaans eten wordt geserveerd en dus geen burgers en pizza’s. Dat kunnen we tenslotte thuis wel weer eten. Omdat we ook regelmatig erg lekker hebben gegeten bij de accommodaties waar we overnachtten, deel ik in deze blogpost ook meteen onze favoriete accommodaties op Sri Lanka.

[toc]

→ Lees ook: Alle Sri Lanka artikelen op Where She Goes

1. Negombo | Overnachten | Serendib Village Guesthouse

Na een lange nacht in het vliegtuig neerstrijken op een bedje aan het zwembad bij je accommodatie om even te acclimatiseren voor je Sri Lanka verder in trekt. Of voor je weer naar huis vliegt nog even een dagje relaxen. Dan is Serendib Village Guesthouse jouw plek. Wij boekten hier voor onze laatste twee nachten op Sri Lanka een kamer voor €37 per nacht en waren hier echt zo blij mee. Het personeel is super vriendelijk, de kamers zijn ruim en erg schoon (wat ook wel eens anders kan zijn) en het zwembadje met de ligstoeltjes zijn gewoon heel fijn. Ook zit je op loopafstand van het strand, mocht je daar meer behoefte aan hebben dan aan een dagje zwembad. Maar wat het allerbeste was van deze accommodatie, was het ontbijt! Echt Sri Lankaans ontbijt (je moet hier wel de dag van tevoren even naar vragen), geserveerd op het terras aan de rivier: Hoppers, string hoppers, pannenkoekjes, verschillende curries en ook nog fruit toe. Zó lekker. Ik wilde dat het ontbijt overal zo lekker was.

serendib-village-guesthouse-negombo

2. Eten | Negombo | Pick ’n Mix

In Negombo vind je vooral veel grote en dure hotel(keten)s. Ook de restaurants zijn gemiddeld een stuk duurder dan in de rest van het land. Een uitzondering is eetplekje Pick ’n Mix, gevestigd aan 327 Lewis Place in Negombo. Hier wordt lekker Sri Lankaans eten geserveerd. Kies bijvoorbeeld voor een lime juice, een rice and curry en als dessert een fruit pannenkoek met ijs.

3. Eten | Red Chill, Dodangaslanda (Op de weg van Negombo naar Sigiriya )

Niet zo eenvoudig te vinden, maar wel een absolute aanrader. Op onze trip van Negombo naar Sigiriya probeerden we met de tuktuk wat van de grotere weg af te wijken. Rond lunchtijd waren we in de buurt van Dodangaslanda (wat eigenlijk net niets voorstel), waar aan een weggetje zonder naam een eetplekje genaamd Red Chill zat. Tijdens onze reis in Sri Lanka hebben we nooit meer zo goedkoop gegeten. We kozen voor vegetarische kottu en cola en betaalden met zijn tweeën 600 Sri Lankaanse Roepie (zo’n €3). Tijdens het eten hadden we uitzicht op kinderen van een school die aan oefenen waren voor een ceremonie. Ben je toevallig in de buurt, dan zeker dit plekje aandoen.

→ Lees ook: Reizen door Sri Lanka met een tuktuk (met korting!)

red-chill-sri-lanka

4. Sigiriya | Overnachten en eten | Il Frangipane

Deze accommodatie is sowieso één grote aanrader. Il Frangipane telt vier kamers, waardoor het lekker kleinschalig is. De kamers zelf zijn heel ruim en hebben een moderne badkamer (de waterdruk in de regendouche is misschien niet zo goed, maar ach dat namen wij wel voor lief en dat is bijna op heel Sri Lanka het geval). Bij aankomst krijg je een lekker fruitsapje, waarna je naar je kamer wordt gebracht.

Het zwembad is heerlijk, want in Sigiriya kan het erg warm zijn. Een verkoelende duik na het beklimmen van Pidurangala Rock is dan ook niet verkeerd. Thee in de middag wordt gewoon bij het zwembad geserveerd en ook het eten is er erg goed (bestel de roti, string hoppers, kokos sambol en dahl curry als avondeten!). We betaalden €34,50 per nacht en dit was elke euro waard. Wat een paradijsje. We zagen zelfs een kameleon in de tuin. Eerlijk waar de beste accommodatie waar we hebben overnacht.

→ Lees ook: Sigiriya, Sri Lanka | Bezienswaardigheden en tips

il-frangipane-sigiriya

5. Diana | Overnachten en eten | Polwaththa Eco Lodges – Digana

De Polwaththa Eco Lodge bevindt zich middenin de jungle en wanneer je hier overnacht kun je deelnemen aan leuke activiteiten, zoals yoga, kookworkshops of wandelingen door de jungle. Of geniet gewoon van het uitzicht vanaf je forest cabin over de jungle en het Victoria Reservoir.

De Polwaththa Eco Lodge is een initiatief van Nihal en zijn Nederlandse echtgenote Nel, waarbij het doel is om het milieu te beschermen en waarbij de omliggende dorpen en bewoners een grote rol hebben. Duurzaamheid is hier dan ook erg belangrijk. Het eten is heerlijk en overnachten in een van de houten huisjes geeft een geweldige jungle ervaring. Wij overnachtten zelf één nacht bij Polwaththa Eco Lodge in een Deluxe Twee persoonskaper met balkon (met echt het allerbeste uitzicht!), maar ik zou je willen aanraden om hier twee nachten te blijven en zo de regio te kunnen ontdekken.

Leuk weetje: Wanneer je na het avondeten in het restaurant van de Lodge in het donker terugloopt naar je accommodatie, krijg je een stok mee waarmee je op de grond slaat. Waarom vraag je je af? Door de trillingen van de stok verlaten eventuele slangen het pad.

6. Nuwara Eliya | Overnachten | Pigeons Nest

Pigeons Nest is een accommodatie die zich op twintig minuutjes loopafstand van het centrum van Nuware Eliya bevindt. Erg fijn, want daardoor is het er lekker rustig. In Nuwara Eliya kan het ’s avonds en ’s nachts sterk afkoelen, waardoor het extra fijn is dat je gebruik kan maken van de gezellige gedeelde woonkamer waar ’s avonds de open haard wordt aangestoken. Overdag wordt het trouwens lekker warm buiten, waardoor je van het zonnetje kunt genieten aan de voorkant van het guesthouse. Wij kozen voor de standaard tweepersoonskamer en betaalden €30 voor twee nachten. Dit is niet veel, maar de kamer is ook redelijk verouderd en een mooi uitzicht heb je niet vanuit de kamer. Ik zou een volgende keer voor kiezen voor de maisonnette of voor de kamer met kingsize bed en uitzicht op de bergen. Wel wat duurder, maar ook heel wat mooier!

→ Lees ook:  Nuwara Eliya, Sri Lanka | Reisinformatie en tips

7. Ella | Overnachten | Nest of Peak

https://www.booking.com/hotel/lk/nest-of-peak.nl.htmlDe meeste accommodaties rondom Ella liggen heel wat hoger dan het dorpje zelf. Zo ook Nest of Peak. Maar wat een uitzicht zeg! Wauw. Je kijkt uit op Ella Rock, een waterval en als je goed oplet kun je ook de trein die richting Nuwara Eliya rijdt spotten. Wel zou ik kiezen voor één van de deluxe tweepersoonskamers met balkon (waar wij €33 per nacht voor betaalden), want dan heb je een mooi balkon waar je je ontbijt krijgt geserveerd en waar je op zitzakken kunt genieten van het uitzicht.

→ Lees ook: Wat te doen in het bergdorpje Ella?

nest-of-peak-ella

8. Ella | Eten | Matey Hut

Ella zelf zit vol met leuke eetplekjes. De toeristen weten Ella en de hippe eetplekjes wel erg goed te vinden, wat je ook ziet aan de (bijna Westerse) prijzen van de gemiddelde eetgelegenheid. Bij Matey Hut is dit niet het geval. Dit eetplekje heeft maar een beperkt aantal tafeltjes. Op tijd komen is dan ook aan te bevelen, tenzij je in de rij wilt staan. Maar ook eventjes wachten tot een tafeltje vrijkomt is het waard, want het eten is erg lekker. Na de eerste keer eten bij Matey Hut zijn we nog drie keer teruggekomen en elke keer aten we weer wat anders. Genoeg variatie dus!

9. Matara | Overnachten | Deep Blue

Bij Polhena Beach in Matara schijn je erg goed te kunnen snorkelen tussen de zeeschildpadden. Om die reden, en omdat we graag een dagje eerder richting de kust wilden dan we hadden ingepland, boekten we een bungalow bij Deep Blue in Matara (5 min van Polhena Beach en ze hebben gratis fietsen om te gebruiken!) voor een nachtje. Zeeschildpadden hebben we tijdens het snorkelen helaas niet gezien (hadden we blijkbaar echt pech mee, want iedereen schijnt ze te zien daar..), maar de accommodatie was een pareltje op zich. Bij aankomst bleek de cottage niet geboekt te zijn, waardoor we een gratis upgrade kregen van bungalow naar cottage. Helemaal leuk natuurlijk. Wat een plekje. Ik ben nog nooit op Ibiza geweest, maar ik had toch echt een Ibiza gevoel. Een witte cottage, veel natuurlijke materialen, een fijn zwembad en de zee hoor je gewoon vanuit bed. Heerlijk, toch?

deep-blue-matara-sri-lanka

ontbijt-sri-lanka

10. Marissa | Eten | Dewmini Roti Shop – Mirissa

Eén van onze favoriete eetplekjes in Sri Lanka was de Dewmini Roti Shop in Mirissa. We verbleven in The Leaf, tussen Weligama en Mirissa in, en zodoende hadden we de keuze om te eten in Weligama en Mirissa. Uiteindelijk hebben we drie keer achter elkaar (!) gegeten bij de Dewmini Roti Shop. Op de menukaart van dit eetplekje vind je het verhaal achter dit familierestaurant wat erg indrukwekkend is. Kies hier vooral voor de roti, zowel de hartige als de zoete variant (met ananas en chocolade!), want dat is waar dit restaurantje bekend om staat. En terecht! Ik was vooral fan van de roti met avocado en tomaat, terwijl Stefan juist de roti met champignons en olijven meerdere keren heeft besteld. En het is dan wel geen roti, maar ook de peanutbutter milkshake mag je hier niet overslaan.

→ Lees ook: Vega(n) eten in Sri Lanka | De lekkerste gerechten

11. Weligama | Overnachten | The Leaf

The Leaf is een guesthouse op een rustig plekje aan de rivier tussen Weligama en Mirissa in. Een tuktuk of scooter is dan ook handig om je te verplaatsen naar Weligama en Mirissa. En ook dit is weer een heerlijk plekje. Ruime en luxe kamers en een zwembadje dat erg fijn is om even af te koelen na een ochtend surfen. Het personeel is ontzettend vriendelijk en maakt op verzoek een Sri Lankaans ontbijt. Ook heeft de familie die dit guesthouse runt ons laten zien hoe je ons favoriete Sri Lankaanse eten (coconut roti, coconut sambol en dahl curry) maakt. Waarna we dit ook nog eens mochten opeten! Eén van de duurdere accommodaties waar we verbleven (zo’n €50 per nacht), maar wel erg fijn en het geld waard.

sri-lankaans-ontbijt

12. Weligama | Eten | Meewitha Cool Spot & Restaurant

Het plekje nodigt misschien niet enorm uit om te gaan zitten vanaf de buitenkant, maar ik zou je aanraden toch naar binnen te gaan. Hier krijg je namelijk een erg goede rice and curry voor een fijne prijs. En kijk al die kleuren!

rice-curry-weligama

13. Weligama | Eten | Sathira Café and Restaurant

Eén van de weinige eetgelegenheden in Weligama die al om 07.00 uur zijn deuren opent is Sathira Café and Restaurant. En laat dat nu net precies zijn waar wij naar op zoek waren. Het beste tijdstip om te (leren) surfen in Weligama is namelijk vroeg in de ochtend (tussen 06.00 en 11.00 uur). En aangezien surfen erg intensief is, hadden we een goed ontbijt nodig voordat onze surflessen startten om 08.00 uur. Een ontbijt (continental) krijg je hier voor €600 roepies per persoon.

14. Galle | Eten | Abacate

Een smoothie en juice bar in Galle Fort, waar je naast lekkere juices ook erg lekkere coconut roti, dahl curry en seeni sambol (uien sambol) geserveerd krijgt. Een aanrader wanneer je op zoek bent naar een eenvoudig en goedkoper plekje in het toch wel wat duurdere Galle.

Kirsten

Mijn naam is Kirsten en ik ben het gezicht achter het Nederlandse reisblog Where She Goes. Dol op reizen, fotografie, natuur, kamperen en bijzondere slaapplekjes. Via woord en beeld hoop ik jou te inspireren op ontdekkingstocht te gaan. Er is zoveel moois te zien, zoveel leuke manieren om de wereld te ontdekken en zoveel om van te genieten.