Samen met haar vriend maakte Tessa een reis die op menig bucketlist staat: een treinreis van Moskou naar Peking met de Transmongolië Express. In dit artikel vertelt ze over deze reis en de avonturen die ze beleefden.
“Ik mag vertellen over de fantastische treinreis van Moskou naar Peking die ik in 2019 samen met mijn vriend gemaakt heb. In drie weken tijd legden we ruim 7.000 kilometer af met de trein en maakten we diverse tussenstops. Voor deze reis met de Transmongolië Express kozen wij voor een groepsreis met Tiara Tours. Wat ons betreft zeker een aanrader, en dat geldt voor de gehele reis. Omdat het zo’n mooie ervaring was, deel ik graag mijn reisverhaal.
[toc]
1. Rusland
Aankomst in Moskou
Het is zondagochtend 21 juli 04:00 uur als onze wekker gaat. Vandaag gaat ons avontuur beginnen! Omstreeks 08:30u stijgen we op van Nederlandse bodem in de richting van Rusland, bestemming Moskou. Bij aankomst staat Tiara Tours gids Dmitri ons op te wachten en brengt ons naar het hotel in het centrum. Terwijl we over de immens grote rondweg rijden, kletst hij honderduit over ‘zijn’ stad. Hij adviseert ons ook om een prepaid simkaartje te kopen zodat we makkelijker kunnen internetten op onze telefoons. Nadat we zijn ingecheckt en onze spullen op onze kamer hebben gebracht, besluiten we een biertje te gaan halen in de stad. Het blijkt vrij gemakkelijk om met de metro de stad in te komen (alhoewel het lezen van de borden wel een uitdaging is…) en we zijn direct onder de indruk van Moskou. Wat een wereldstad en wat is het er schoon!
Een citytour door Moskou
In de avond maken we kennis met onze groep en reisleidster Loes van Tiara Tours. Het klikt direct en we gaan gezellig met zijn allen uit eten. De volgende dag zou het reisprogramma dan echt gaan beginnen, met een citytour door Moskou onder leiding van lokale gids Marina. Met de metro verplaatsen we ons gemakkelijk naar de belangrijkste bezienswaardigheden. Een aantal oude metrostations zijn op zichzelf al de moeite waarde om te bezichtigen, zo mooi zijn ze! Vlakbij het Kremlin verlaten we de ondergrondse wereld om de beroemde kleurrijke Basilius kathedraal en het Rode Plein te bekijken. Eén van de hoogtepunten van ons bezoek aan Moskou! Verder valt ons op dat winkels voornamelijk geconcentreerd zijn in winkelcentra, waarvan sommige zelfs ondergronds! Een bezoek aan het enorm grote en luxe GUM warenhuis is zeker een aanrader. In de middag maken we nog een boottocht en bekijken we de stad vanaf het water. We varen onder andere nog langs het grote standbeeld van Peter de Grote en het Gorkipark.
Onze eerste kennismaking met de Transmongolië Express
De volgende dag verlaten we ons comfortabele hotel om te beginnen aan de eerste etappe van de treinreis. Onze eerste echte kennismaking met de Transmongolië Express! De volgende bestemming ligt echter nog gewoon in Rusland, we stoppen namelijk eerst in Jekaterinenburg. Tegenwoordig is dit een moderne en levendige studentenstad maar de stad heeft een rijke geschiedenis. Vlakbij deze plaats is de beroemde Romanov tsarenfamilie op bloedige wijze omgebracht. We bezoeken het monument en de begraafplaats van de familie, welke midden in het bos ligt. Vlakbij Jekaterinenburg ligt ook de grens tussen Europa en Azië. Heel apart om met één been in Europa, en het andere in Azië te staan!
Na een dag en een nacht verblijf in Jekaterinenburg vervolgen we onze treinreis richting het Baikalmeer. Het traject tussen Jekaterinenburg en Irkutsk is het langste stuk van de reis per trein. We hebben drie nachten in de trein voor de boeg.
Kamperen in de trein
Het treinreizen valt ons behoorlijk mee, maar enig pragmatisme is wel handig. Het blijkt namelijk net kamperen te zijn, maar dan in een trein. We hebben een kleine coupé tot onze beschikking met twee bankjes/bedden en een tafeltje. De bovenste bedden kunnen overdag omhoog geklapt worden voor iets meer licht en ruimte. We krijgen beddengoed uitgereikt en kunnen voor de nacht een dun matrasje op de harde bankjes leggen voor iets meer comfort. Een douche is er niet, wel twee wc’s met fonteintje per wagon (welke overigens niet altijd even fris zijn…). De Transmongolië Express stopt bij een aantal stations lang genoeg om de benen even buiten te kunnen strekken.
Ons treinmenu bestaat meestal uit wat houdbaar voedsel dat we hebben meegenomen uit de supermarkt. Verder oploskoffie of thee en instant noodles met behulp van heet water uit de ‘samovar’ (boiler). Ook is er een eenvoudig maaltje en een drankje (biertjes dus) te verkrijgen in de restauratiewagon.
Een fles wodka op tafel
Het leukste van op deze manier reizen met de trein, is dat de tijd stil staat en je niks hoeft. We vermaken ons met lezen, dutjes doen, spelletjes spelen, kletsen met onze groepsgenoten en naar buiten kijken. Maar ook hebben we interessante ontmoetingen met nieuwsgierige Russische en Chinese medereizigers! Regelmatig kwam aan het einde van de avond in de restauratie een fles wodka op tafel en kregen we een glaasje aangeboden.
Irkutska en matroesjka poppetjes
Tijdens het treinreizen drong het ook pas echt tot ons door hoe immens groot Rusland is. Dagenlang schoot het groene landschap (met alleen maar berken- en dennenbomen) aan ons voorbij. Pas na onze tweede stop, in Irkutsk bij het Baikalmeer begon het landschap duidelijk te veranderen. Om een idee te geven: Irkutsk ligt op ruim 5.200 km van Moskou en zo’n 7.600 km vanaf ons eigen huis in Friesland!
Irkutsk ligt een stuk dieper in Rusland en er hing een heel andere sfeer dan in de grote steden die we hiervoor hadden bezocht. We verbleven in een knus hotel (Hotel Marroussia) dat vlakbij een boulevard met een winkelcentrum en meerdere gezellige kroegjes lag. Helaas moesten de excursie-plannen vanwege het slechte weer worden omgegooid. We bezochten de markt in Listvianka, waar we matroesjka poppetjes en andere souvenirs hebben gekocht. De korte boottocht over het Baikalmeer ging door, maar jammer genoeg was het zo grijs en regenachtig dat we weinig van de omgeving hebben kunnen zien. Maar van onze reisleidster Loes begrepen we dat het er met mooi weer echt prachtig moet zijn!
2. Mongolië
Na een regenachtig verblijf in Irkutsk, onze laatste stop in Rusland, vervolgen we onze weg per trein naar de volgende bestemming en het volgende land. In de vroege avond passeren we de grensovergang tussen Rusland en Mongolië. De gehele trein wordt uitgekamd door de douane en onze paspoorten worden ingenomen. Al die controles nemen behoorlijk veel tijd in beslag en helaas kunnen we gedurende deze vier uren geen gebruik maken van het toilet… Niet teveel drinken dus!
Ulaanbaatar | Hypermoderne wolkenkrabbers en ‘geknutselde’ huisjes
Na een korte nacht, arriveren we al vroeg in de ochtend in de Mongoolse hoofdstad Ulaanbaatar. Een bijzondere en drukke stad met hypermoderne wolkenkrabbers in het centrum, maar ook ‘geknutselde’ huisjes in de buitenwijken. We maakten kennis met onze gids Nadia die ons de komende week gezelschap gaat houden. Nadia neemt ons mee naar een werkplaats waar Mongoolse ger-tenten worden gemaakt. Ook lunchen we uitgebreid bij een wokrestaurant, doen we inkopen en zien we een bijzondere show met traditionele Mongoolse (keel)zang, dans en acrobatiek. Het is warm, maar na de regen van de laatste dagen in Rusland zijn we ontzettend blij met het prachtige zomerweer.
Het platteland van Mongolië
De volgende dag vertrekken we naar het platteland van Mongolië, voor overnachtingen in twee verschillende tentenkampen. De rust en schoonheid van de natuur is erg welkom na de drukte en het lawaai van de trein en de drukke stad. De rit over het heuvelachtige platteland is echter wel een bumpy ride! Regelmatig komen we los van onze stoelen door alle kuilen en bobbels. Maar na een enerverende tocht komen we aan bij het kamp van de nomadenfamilie waar we die nacht gaan logeren. Wat een rust hangt hier!
→ Psst.. Ook in Nederland kun je in een Mongoolse Ger slapen via The Yurt Project. Lees meer: Slapen in een Yurt op de Veluwe.
Het Hustai Nationaal Park
De koeien en geiten grazen rond de gers en de kinderen van het gezin zwemmen in het riviertje naast het kamp. Na een korte kennismaking en wat drinken, klimmen we weer in de bus voor een tocht door de omgeving in het Hustai Nationaal Park. We zien Prezwalski paarden, maar ook aasgieren en grote kuddes met geiten en schapen. Prachtig!
Tegen zonsondergang keren we terug naar de nomadenfamilie en maken we ons op voor de nacht. Het bed is keihard en ’s nachts is het echt aardedonker, dus ik wil voorkomen dat ik eruit moet voor een toiletbezoek. De wc is trouwens een houten hokje met een diepe kuil in de grond. Je boodschap bedek je met zaagsel. Maar er is gelukkig wel wc papier! Niet alles is trouwens zo primitief: met behulp van een zonnepaneel worden accu’s opgeladen. Voor elektrische verlichting in de tent en andere elektrische apparaten. Maar vooral de hartelijke ontvangst en de gastvrijheid van deze mensen blijft ons bij.
Het Gengkis Khan monument en Natuurpark Terelk
Na het ontbijt de volgende ochtend, klimmen we weer in onze bus en stuiteren we richting natuurpark Terelj. Maar eerst maken we nog een stop bij het indrukwekkende Genghis Khan monument. Hier bezichtigen we het museum en kunnen we helemaal naar boven (in het beeld) klimmen voor een prachtig uitzicht over de omgeving.
Het tentenkamp in Terelj, waar we 2 nachten verblijven, biedt wat meer comfort dan het kamp van de nomadenfamilie. We genieten hier van het prachtige weer, de indrukwekkende omgeving en een dagje “vrij” in het programma. Met een deel van de groep maken we een flinke wandeling die eindigt met een bezoek aan een tempel. Na een fijne douche en spelletjesavond zoeken we ons bed vroeg op, want de volgende ochtend moeten we al voor zonsopgang vertrekken om de Transmongolië Express naar China te halen!
3. China
Na vier dagen Mongolië vervolgen we onze reis met de trein naar China. Wat ons betreft is dit het mooiste deel van de treinreis, gelet op het landschap. Ook op dit traject passeren we een grensovergang. Dit keer moeten we de trein verlaten en worden we letterlijk ingescand (!) in China, terwijl de trein op een ander onderstel wordt gezet. Het spoor in China heeft namelijk een andere breedte dan het spoor in Rusland en Mongolië. Opvallend is wel dat de Chinese trein veel stiller en soepeler rijdt dan we tot nu toe hebben meegemaakt. We slapen dan ook als roosjes tijdens deze laatste nacht in de trein!
Beijing | De Verboden Stad en fietsen door de Hutong
De laatste week van onze reis is aangebroken, waarbij we een aantal dagen in Beijing (Peking) en Xian te besteden hebben. Gids Julie neemt ons mee naar de belangrijkste bezienswaardigheden van Beijing, zoals Tianmen Square, de Verboden Stad en de Tempel van de Hemel. Allemaal erg mooi en indrukwekkend. Maar stiekem is het bezoek (op de fiets) aan de ‘Hutong’ misschien nog wel het leukste. Een ‘hutong’ is een traditionele, ommuurde woonwijk met smalle straatjes en steegjes. Je vindt hier ook veel leuke winkeltjes en foodtentjes. Hier vermaak je je gerust een dagje!
De Chinese Muur
De volgende dag staat een bezoek aan de Chinese Muur op het programma. Hier moeten we een stuk voor rijden, maar dat was het dubbel en dwars waard! Wat een bijzonder gevoel om op dé Muur te staan. We gaan met een kabelbaan omhoog en krijgen vervolgens ruim de tijd om zelf rond te wandelen. Het is soms een hele klim om naar de volgende toren te komen, door de vele trappen met (soms) erg onregelmatige en grote treden. Al dat geklauter in de drukkende warmte maakt hongerig, maar gelukkig staat er een overheerlijke warme lunch voor ons klaar in het nabijgelegen restaurantje. Over eten gesproken: we vinden het eten in China boven verwachting goed. Het is totaal niet te vergelijken met de Hollandse afhaal Chinees (denk aan Frans Bauer 😉 ), maar echt zo ontzettend lekker!
Het Terracotta Leger in Xian
We hebben een verlenging geboekt voor een bezoek aan het Terracotta Leger in Xian. Hiervoor reizen we met een hypermoderne hoge snelheidstrein. Met 300 km per uur zoeven we over de rails en leggen we in ongeveer vier uur tijd een afstand van 1.100 km af. Vanuit deze trein is ook te zien hoeveel en hoe snel er in China gebouwd wordt. Elke stad die we passeren lijkt wel een wereldstad! Maar de Chinezen pakken alles groots aan: er wordt in hoog tempo spoorlijn aangelegd en flatgebouwen schieten als paddenstoelen de grond uit.
Onze gids vertelt dat er alleen al in Beijing zo’n 24 miljoen mensen wonen, tegenover een kleine 12 miljoen in Xian… Ondanks die enorme aantallen mensen, voelen we ons nergens onveilig, misschien wel mede dankzij de camera’s op elke hoek van de straat. Overigens vinden wij de steden die wij in China gezien hebben ook verrassend schoon en groen.
Het Terracotta Leger was al net zo indrukwekkend. Dit leger van ongeveer 8.000 (handgemaakte!) terracotta figuren was een grafgift voor de eerste keizer van China. Hij geloofde dat het graf zijn paleis voor de eeuwigheid was en dat het leven onder de grond een vervolg was van het leven op aarde. Het Terracottaleger moest ervoor moesten zorgen dat zijn ziel in het hiernamaals gevoed en beschermd werd. Het geheel heeft ruim 2.200 jaar onder de grond gelegen en wordt sinds de jaren 1940 heel langzaam en zorgvuldig opgegraven. Echter liggen er nog steeds ontelbare schatten onder de grond.
Terugkijkend op ons avontuur met de TransMongolië Express
Ik kan nog pagina’s lang vullen met verhalen en ervaringen, maar ik hoop hiermee een indruk te hebben gegeven van deze indrukwekkende reis met de Transmongolië Express. Het verschil met onze West Europese samenleving is groot, maar die ervaring maakt ook dat ik anders naar mijn eigen leven en omgeving kan kijken. Een mooie en belangrijke les van deze reis was voor mij persoonlijk dan ook dat niets is wat je er van tevoren van verwacht. Oftewel: ‘piekerje net, it komt dochs oars’.
Al met al voelen wij ons rijk met deze ervaring en herinneringen, die niemand ons nog afneemt. De TransMongolië Express is met recht een reis voor de bucketlist!”
Leave a reply